جلد 2، شماره 139 - ( خرداد و تیر 1395 )                   شماره 139 صفحات 22-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Asghari Sadri Z, Panah Ali A. The Role of Negative and Positive Affect and Emotional Regulation in Prediction of Job Stress and Job Satisfaction among Teachers of Students with Special Needs. J Except Educ 2016; 2 (139) :13-22
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-702-fa.html
علی اصغری صدری زهرا، پناه علی امیر. نقش عاطفه مثبت و منفی و تنظیم هیجانی در پیش‌بینی استرس و رضایت شغلی معلمان کودکان با نیازهای ویژه . تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 2 (139) :13-22

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-702-fa.html


1- دانشگاه آزاد تبریز ، soheilghn@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد تبریز
چکیده:   (7041 مشاهده)

زمینه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تنظیم هیجانی و عواطف مثبت و منفی در استرس و رضایت شغلی معلمان کودکان با نیازهای ویژه بود.

روش: 250نفر از بین معلمان آموزش‌وپرورش استثنایی شهر تبریز به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و ابزارهای پژوهش در اختیار این تعداد افراد قرار گرفت که سرانجام 228نفر پرسش‌نامه‌ها را تکمیل کرده و برگردانده بودند که از این تعداد 60نفر مرد (میانگین سنی 1/5±6/40) و 168نفر زن (میانگین سنی 6/5±1/40) بودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه تنظیم هیجانی، مقیاس عاطفه مثبت و منفی، پرسش‌نامه رضایت شغلی بری فیلد و روث و پرسش‌نامه استرس شغلی بود. برای تحلیل داده‌های به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد مولفه ارزیابی مجدد تنظیم هیجانی با استرس شغلی (22/0-r=) و رضایت شغلی (24/0r=) همبستگی معناداری دارد (01/0>P)؛ همچنین عاطفه منفی و مثبت با استرس شغلی به ترتیب همبستگی 17/0- و 22/0 و با رضایت شغلی به ترتیب 54/0 و 30/0- دارد (01/0>P).

نتیجه‌گیری:  نتایج نشان داد که ارزیابی مجدد به صورت معناداری، استرس و رضایت شغلی را پیش‌بینی می‌کند اما سهم آن در پیش‌بینی پایین است؛ افزون بر این عاطفه منفی به صورت معناداری استرس شغلی را پیش‌بینی می‌‌کند اما در رضایت شغلی هم عاطفه مثبت و هم عاطفه منفی نقش معناداری دارند که به ویژه در رضایت شغلی سهم نسبتا خوبی دارند.

متن کامل [PDF 406 kb]   (3371 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1394/6/30 | ویرایش نهایی: 1395/7/17 | پذیرش: 1394/12/28 | انتشار: 1395/7/17 | انتشار الکترونیک: 1395/7/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.