Hojatinia F, Poorshafeei H, Dastjerdi R. The comparative analysis between the life style and stress-coping style with the occupational burn-out in the board of education’s exceptional and normal teachers in the city of Birjand. J Except Educ 2013; 6 (119) :6-20
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-64-fa.html
حجتی نیا فاطمه، پورشافعی هادی، دستجردی رضا. بررسی مقایسه ای رابطه بین سبک زندگی و سبکهای مقابله با استرس با فرسودگی شغلی آموزگاران آموزش و پرورش استثنایی و عادی شهر بیرجند. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 6 (119) :6-20
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-64-fa.html
1- دانشگاه آزاد بیرجند
2- دانشگاه بیرجند
3- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده: (17147 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای رابطه بین سبک زندگی وسبکهای مقابله با استرس با فرسودگی شغلی آموزگاران آموزش وپرورش استثنایی و عادی شهر بیرجند میباشد. پژوهش حاضر به دلیل این که به دنبال یافتن رابطه ی بین متغیرهاست از نوع همبستگی می-باشد. جامعه آماری، تمامی آموزگاران مقطع ابتدایی مدارس عادی و استثنائی مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 90-89 میباشند که شامل 507 نفر زن و 126 مرد در آموزش و پرورش عادی و 39 زن و 4 مرد در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استثنایی میباشند. به علت کم بودن تعداد آموزگاران استثنایی، کل آنها انتخاب شدند. در گروه معلمان مدارس عادی براساس جدول مورگان تعداد 170 زن و 39 مرد انتخاب شدند. در گروه معلمان عادی، نمونه به صورت خوشهای انتخاب شد. دادهها از طریق سه پرسشنامه سبک زندگی کرن (Kern)، شاخص مقابله با شرایط پر استرس فرم کوتاه (CISS-21) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان دادکه بین مؤلفه کنترل با متغیر مسخ شخصیت و بین کمال گرایی با احساس کفایت شخصی در آموزگاران استثنائی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه انتظار و کمال گرایی باخستگی هیجانی، بین مؤلفههای کمال گرایی وکنترل با احساس کفایت شخصی در آموزگاران عادی رابطه معنی داری به دست آمد. بین میانگین سبکهای مقابله با استرس، فرسودگی شغلی و سبک زندگی در آموزگاران مذکر ومونث تفاوت معنی داری مشاهده نشد. میانگین احساس کفایت شخصی، سبک زندگی ومؤلفههای انتظار وعزت نفس در آموزگاران عادی نسبت به استثنایی به طور معنی داری بیشتر بود ولی تفاوت میانگین سبکهای مقابله با استرس در آموزگاران استثنایی و عادی معنی دار نبود. پیشنهاد گردید مدیریت استرس به عنوان یک برنامهی ثابت و دائمیبرای معلمان جهت پیشگیری از فرسودگی شغلی در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
دریافت: 1392/7/17 | ویرایش نهایی: 1393/9/24 | پذیرش: 1392/7/27 | انتشار: 1392/7/27 | انتشار الکترونیک: 1392/7/27