جلد 2، شماره 124 - ( 3-1393 )                   شماره 124 صفحات 25-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadmehr A, Malekpour M, Ghamarani A, Rahimzadeh S. The Effective of Sensory-Motor Stimulation in Educable Mental Retarded Students with Developmental Coordination Disorder. Exceptional Education. 2014; 2 (124) :25-32
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-54-fa.html
دادمهر علی اصغر، ملک پور مختار، قمرانی امیر، رحیم زاده سمیه. تأثیر روش مداخله ای تحریک حسی و حرکتی بر میزان هماهنگی حرکتی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 2 (124) :25-32

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-54-fa.html


1- داشگاه اصفهان ، aliasghar.dadmehr@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (11563 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روش مداخله‌ای تحریک حسی وحرکتی بر بهبود هماهنگی حرکتی (جهت‌یابی و تشخیص جوانب حرکتی)، در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر شهر اصفهان در مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 30 دانشآموز با اختلال هماهنگی حرکتی با استفاده از نسخه فارسی سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی غربال شدند و سپس به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ابزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکنن- اوزرتسکی‏ و سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی بود. . داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش مداخلهای تحریک حسی و حرکتی بر بهبود هماهنگی حرکتی این کودکان مؤثر بود (0001/0p<). نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخلهای تحریک حسی و حرکتی در بهبود هماهنگی حرکتی دانشآموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی مؤثر بوده، بنابراین استفاده از این روش به عنوان روشی در بهبود و توان‌بخشی این اختلال در این افراد پیشنهاد میشود.
متن کامل [PDF 623 kb]   (2423 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۴/۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول