جلد 1، شماره 185 - ( 2-1404 )                   شماره 185 صفحات 36-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javaheri- Moghanlou A, Karampour M, Khaleghkhah A, Fathy-Karkaragh F, Jalili- khiavi P. Structural Modeling of the Relationship between Psychological and Social Adaptation with Existential Thinking, Attachment Styles, and Perceived Self-Efficacy Considering the Mediating Role of Psychological Cohesion in Blind and Visually Impaired Students. J Except Educ 2025; 1 (185) : 2
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2838-fa.html
جواهری مغانلو‌ ابوالفضل، کرم‌پور مینو، خالق‌خواه علی، فتحی کرکرق فرشید، جلیلی خیاوی پریا. مدل‌یابی ساختاری رابطه‌ی سازگاری روانی و اجتماعی با تفکر وجودی، سبک‌های دلبستگی و ادراک خودکارآمدی با توجه به نقش میانجی‌گر انسجام روان‌شناختی در دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 1 (185) :19-36

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2838-fa.html


1- دانشگاه محقق اردبیلی
2- دانشگاه آزاد اسلامی
3- دانشگاه تهران ، farshidfathy1373@ut.ac.ir
4- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (73 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: مطالعه ی چگونگی سازگاری روانی و اجتماعی در دانش آموزان نوجوان نابینا و کم بینا از اهمیت زیادی
برخوردار است. بنابراین ، در این مطالعه به پیش بینی سازگاری روانی و اجتماعی دانش آموزان نابینا و کم بینا براساس تفکر
وجودی، سبک های دلبستگی و ادراک خودکارآمدی با توجه به نقش میانجی گر انسجام روان شناختی پرداخته شده
است.
روش : این مطالعه از نظر هدف از نوع کاربردی و به لحاظ شیوه های گردآوری اطلاعات ، در زمره پژوهش های
توصیفی-همبستگی )مدل یابی معادله ی ساختاری( قرار می گیرد . جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل ؛ تمامی دانش آموزان
نابینا و کم بینای سنین 12 تا 18 سال مدارس استان تهران در سال تحصیلی 1404 - 1403 بودند که از بین آنها، 180 نفر
به عنوان پاسخ گو و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند . در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات از مقیاس سازگاری
روانی-اجتماعی با بیماری دروگیتس ، پرسشنامه ی احساس انسجام فلسنبرگ، و همکاران، پرسشنامه ی سبک دلبستگی
کولینز و رید ، مقیاس ادراک خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسشنامه ی تفکر وجودی آلان و شرر استفاده شد . برای آزمون
فرضیه ها نیز روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه ، مدل یابی معادله ساختاری و تحلیل مسیر به کار گرفته شد .
همچنین برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری SPSS.16 و R ا ستفاده شد .
یافته ها : نتایج تحلیل های آماری نشان داد که نقش میانجی گر انسجام روان شناختی در سازگاری روانی و اجتماعی با
تفکر وجودی ، سبک های دلبستگی و ادراک خود کارآمدی دانش آموزان نابینا و کم بینا مثبت و معنا دار است ) 01 / . )P < 0
همچنین این یافته نیز حاصل شد که همبستگی انسجام روان شناختی با تفکر وجودی ، سبک های دلبستگی و ادراک
خود کارآمدی دانش آموزان نابینا و کم بینا مستقیم و معنا دار است ) 01 / . )P < 0
نتیجه گیری : براساس نتایج تحلیل های آماری می توان گفت که مشاوران و روان درمانگران می توانند از بسته های
آموزشی و درمانی مبتنی بر آموزش راهبرد های تنظیم هیجانی و رویکرد وجودی در جهت بهبود سازگاری روانی و اجتماعی
دانش آموزان نابینا و کم بینا استفاده کنند .
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 625 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشاوره و مددكاري
دریافت: 1403/9/20 | ویرایش نهایی: 1404/2/23 | پذیرش: 1403/12/5 | انتشار: 1404/2/23 | انتشار الکترونیک: 1404/2/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.