جلد 5، شماره 118 - ( 5-1392 )                   شماره 118 صفحات 49-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghizadeh S, Nemati N, Taghizadeh R. The Analysis and Description of how Graphic Art Should be Applied to Increase Cognition Skills of the Blind. Exceptional Education. 2013; 5 (118) :49-55
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-28-fa.html
تقی زاده سعید، نعمتی نسیم، تقی زاده رحیم. بررسی و توصیف چگونگی کاربرد هنر گرافیک جهت افزایش مهارت‌های شناختی نابینایان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 5 (118) :49-55

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-28-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی فسا
2- آموزش و پرورش شهرستان گناوه
چکیده:   (7331 مشاهده)

  نابینایان از جمله افراد ناتوان حسی هستند که به علت فقدان حس بینایی دچار مشکلات زیادی در یادگیری و شناخت می باشند. متخصصان معتقدند، 80 درصد آموخته های کودکان به کمک حس بینایی حاصل می شود. بنابراین افراد نابینا نمی توانند مانند افراد عادی چیزی را به طور اتفاقی و ضمنی یاد بگیرند. ولی با آموزش مناسب می توان سطح پیشرفت این کودکان را به اندازه ای افزایش داد، که با کودکان بینا برابر شوند. به خصوص این که این افراد به سایر حواس خود، مخصوصاً شنوایی و لامسه بیشتر متکی بوده و از دقت, توجه و کنجکاوی زیادی برخوردارند. نقش اصلی در پیشرفت توانایی ها و استعدادهای نابینایان بسته به استفاده بهینه از ابزارها وروش های مناسب آموزشی است. با توجه به این که هنر گرافیک یکی از ابزارهای است که نابینایان می توانند به کمک آن به راحتی با تصاویر و نوشته ها ارتباط برقرار کنند، در این پژوهش برآنیم به بررسی و توصیف هنر گرافیک پرداخته و با ارائه راهکارهایی جهت کاربردی کردن آن برای نابینایان، زمینه را برای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این افراد فراهم نماییم.

متن کامل [PDF 452 kb]   (1635 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۷/۲۸