جلد 4، شماره 182 - ( 8-1403 )                   شماره 182 صفحات 76-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yousefi S, Najafi Fard T. Expanded Core Curriculum for students with visual impairment: A systematic review. J Except Educ 2024; 4 (182) : 5
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2705-fa.html
یوسفی صاحب، اخوندلو صمد، نجفی فرد طاهره، ثامتی ناهید، محمدی صلاح. برنامه آموزشی ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی: مطالعه مروری نظام‌مند. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 4 (182) :62-76

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2705-fa.html


1- ، njffrd64@yahoo.com
چکیده:   (78 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: دانش آموزان با آسیب بینایی علاوه بر آموزش در برنامه درسی اصلی مورد نیاز برای همه دانش آموزان باید
آموزش های مؤثر و تخصصی در زمینه های منحصربه فردی که به آن برنامه درسی ویژه گفته می شود را نیز دریافت کنند. هدف
از پژوهش حاضر مروری بر پژوهش های انجام گرفته در زمینه ی برنامه درسی ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی بود.
مواد و روش ها: بررسی داده ها در پژوهش حاضر به صورت مروری نظام مند انجام گرفت. روش شناسی آن مبتنی بر
گردآوری، طبقه بندی و خلاصه کردن یافته های مقالات علمی- پژوهشی مرتبط با برنامه آموزش ویژه دانش آموزان با آسیب
بینایی بود که در سال های 2010 تا 2023 میلادی و برگرفته از پایگاهای اطلاعاتی ، Eric، Ebsco، Google Scholar،Scopus
Science Direct، PubMed با کلید واژه های مهارت های جبرانی، کارایی حسی، فناوری کمکی، جهت یابی و حرکت، زندگی
مستقل، تعاملات اجتماعی، آموزش حرفه ای )شغلی(، تفریح و سرگرمی، خودتصمیم گیری و دانش آموزان با آسیب بینایی
صورت گرفت. نحوه جستجو به این شکل بود که کلیدواژه های مذکور به زبان فارسی و انگلیسی مورد جستجو قرار گرفتند.
در جستجوی اولیه، 105 مقاله انتخاب شدند و در ادامه 23 مقاله که عنوان آنها مهارت های جبرانی، کارایی حسی، فناوری
کمکی، جهت یابی و حرکت، زندگی مستقل، تعاملات اجتماعی، آموزش حرفه ای )شغلی(، تفریح و سرگرمی، خودتصمیم گیری
و دانش آموزان با آسیب بینایی بود، انتخاب شدند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد، در 9 حوزه برنامه درسی آموزش ویژه، مهارت ها باید به گونه ای آموزش داده شوند که با زندگی
واقعی این دانش آموزان همسو باشند و این دانش آموزان از طریق آموزش منظم و متوالی توسط یک مربی می توانند به این 9
حوزه دست یابند.
 
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 312 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آسیب دیده بینایی
دریافت: 1402/10/20 | ویرایش نهایی: 1403/9/6 | پذیرش: 1403/5/21 | انتشار: 1403/9/6 | انتشار الکترونیک: 1403/9/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.