جلد 1، شماره 185 - ( 2-1404 )                   شماره 185 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manzari Tavakoli R, iranmanesh Z, Manzari Tavakoli V. The effectiveness of Persian language teaching based on metacognitive strategies on improving the reading and writing skills of students with learning disabilities. J Except Educ 2025; 1 (185) : 5
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2670-fa.html
منظری توکلی رضا، ایرانمنش زهرا، منظری توکلی وحید. اثربخشی آموزش درس زبان فارسی مبتنی بر راهبردهای فراشناختی بر بهبود مهارتهای خواندن و نوشتن دان‌شآموزان با اختلال یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 1 (185) :65-72

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2670-fa.html


1- ، iranmanesh@cfu.ac.ir
چکیده:   (75 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش درس زبان فارسی مبتنی بر راهبردهای فراشناختی بر بهبود
مهارت های خوا ندن و نو شتن دا نش آموزان با ا ختلال یادگیری بود.
روش: طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان
دختر با اختلال یادگیری در دوره اول ابتدایی ناحیه 1 شهر کرمان در سال تحصیلی 02 - 1401 تشکیل دادند که از بین
آنها 30 نفر داوطب واجد شرایط به عنوان نمونه انتخاب و به 2 گروه 15 نفری آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار جمع
آوری داده ها پرسشنامه خواندن و نارساخوانی کر می و مرادی ) 1378 ( و آزمون نوشتن فلاح چای ) 1374 ( بود. برای گروه
آزمایشی آموزش زبان فارسی مبتنی بر راهبردهای فراشناختی، به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفته ای 2 بار اجرا
شد و گروه گواه در این مدت مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از روش های آماری نظیر میانگین، انحراف
ا ستاندارد و تحل یل کواریا نس تجزیه وتحل یل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش زبان فارسی مبتنی بر راهبردهای فراشناختی بر بهبود مهارت های خواندن و
نوشتن دانش آموزان با اختلال یادگیری تأثیر معنادار داشت ) 01 / .)P>0
نتیجه گیری: نتیجه می شود که آموزش زبان فارسی مبتنی بر راهبردهای فراشناختی موجب بهبود مهارت های خواندن
و نوشتن دانش آموزان با اختلال یادگیری شده است.
 
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 235 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1402/7/16 | ویرایش نهایی: 1404/2/23 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1404/2/23 | انتشار الکترونیک: 1404/2/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.