جلد 3، شماره 181 - ( 6-1403 )                   شماره 181 صفحات 69-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taher M, Izadpanah A. Comparison of Emotional Regulation, decision-making styles and cognitive processing of Children with Oppositional Defiant Disorder. J Except Educ 2024; 3 (181) : 5
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2656-fa.html
طاهر محبوبه، ایزدپناه علی. مقایسه تنظیم هیجانی، سبک‌های تصمیم‌گیری و پردازش شناختی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای و کودکان بهنجار. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 3 (181) :58-69

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2656-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود ، Mahboobe.taher@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
چکیده:   (302 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه تنظیم هیجانی، سبک های تصمیم گیری و پردازش شناختی در کودکان با
اختلال نافرمانی مقابله ای و کودکان بهنجار بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای بود، جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان بهنجار و با
اختلال نافرمانی مقابله ای مقطع ابتدایی شهرستان مینودشت در سال تحصیلی 98 - 1397 بود. کودکان با اختلال نافرمانی
مقابله ای با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و کودکان بهنجار با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد
استفاده شامل مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان هومرسون و همکاران، پرسشنامه تنظیم هیجان گراس
و جان، سبک های تصمیم گیری اسکات و بروس و پرسشنامه پردازش اطلاعات اسکوونبرگ و اسکیلدر بود.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین ارزیابی مجدد کودکان بهنجار بیشتر از کودکان
با اختلال نافرمانی مقابله ای بود و میانگین سرکوبی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بیشتر از کودکان بهنجار بود. در
سبک های تصمیم گیری اجتنابی، وابسته و آنی میانگین کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بیشتر از کودکان بهنجار بود
و در سبک های شهودی و منطقی میانگین کودکان بهنجار بالاتر بود. میانگین مؤلفه های پردازش شناختی شامل خواندن
انتقادی، بافت اولیه و ساختار کودکان بهنجار بیشتر از کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بود.
نتایج: بنابراین می توان نتیجه گرفت که ماهیت اختلال کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای موجب می شود که آنها در
تنظیم هیجانی، سبک های تصمیم گیری و پردازش شناختی از همتایان بهنجار خود ضعیف تر عمل کنند.
 
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 306 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1402/6/7 | ویرایش نهایی: 1403/6/25 | پذیرش: 1403/2/9 | انتشار: 1403/6/25 | انتشار الکترونیک: 1403/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.