 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Sahrakar S,  Ghodratee S,  Bazzazian S. The effectiveness of mindfulness in executive functions and
cognitive regulation of emotion in students with Attention
Deficit/Hyperactivity Disorder.  J Except Educ 2024; 6 (178) : 6
URL: 
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2644-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- آموزش و پرورش ، ss111126@yahoo.com
 2- دانشگاه تهران غرب 
                    
                    
                    چکیده:       (1417 مشاهده)
                    
                    
                    چکیده
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی یک اختلال عصبی تحولی مزمن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی
اثربخشی آموزش ذهن آ گاهی در بهبود کارکردهای اجرایی و نظم جویی شناختی هیجان دانش آموزان با این اختلال بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود که تخصیص آزمودنی ها به 2 گروه
به صورت تصادفی انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان ابتدایی پسر ) 10 تا 12 ساله( شهرستان بندرانزلی با اختلال
نارسایی توجه/بیش فعالی بودند؛ که به روش نمونه گیری در دسترس و از طریق مقیاس درجه بندی اختلال نارسایی توجه/
بیش فعالی، 32 دانش آموز با این اختلال که واجد ملاک های ورود بودند، انتخاب شدند که به صورت تصادفی، 16 نفر
در گروه آزمایشی و 16 نفر در گروه گواه جا گماری شدند و از نظر سن و مرتبه تحصیلی نیز همتاسازی شدند. ابزار پژوهش
برای سنجش کارکردهای اجرایی، پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف بود؛ و برای سنجش نظم جویی شناختی هیجان،
از پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و کریج استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل
کوواریانس چندمتغیره )مانکووا( و نرم افزار spss27 استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حا کی از تأیید اثربخشی مداخله ذهن آ گاهی بر مؤلفه های کارکردهای اجرایی بود ) 05 / .)p>0
همچنین اثربخشی مداخله بر 4 مؤلفه از نظم جویی شناختی هیجان تأیید شد ) 05 / p>0 (. مداخله ذهن آ گاهی موجب
افزایش معنادار در میزان تمرکز مثبت، ارزیابی مثبت و دیدگاه گیری شد و همچنین موجب کاهش معنا داری در میزان
فاجعه سازی گردید.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مداخلات ذهن آ گاهی بر مؤلفه های کارکردهای اجرایی و نظم جویی
شناختی هیجان دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تأثیرگذار است.
 
                    
                    شمارهی مقاله: 6
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
اصیل پژوهشی |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومي  دریافت: 1402/5/13 | ویرایش نهایی: 1402/12/27 | پذیرش: 1402/8/9 | انتشار: 1402/12/27 | انتشار الکترونیک: 1402/12/27
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    ارسال پیام به نویسنده مسئول