جلد 1، شماره 185 - ( 2-1404 )                   شماره 185 صفحات 48-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tayyebi M, Hosseinzadeh Z, Sarvary M, Gavahi Z, Ghorbani M. Investigating the effectiveness of immunization training against stress on social emotional competence and impulsivity of students with behavioral disorders. J Except Educ 2025; 1 (185) : 3
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2575-fa.html
طیبی مهدی، حسین زاده زهره، سروری محدثه، گواهی زهرا، قربانی مریم. بررسی اثربخشی آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر شایستگی هیجانی اجتماعی و تکانشگری دانش‌آموزان با اختلال رفتاری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 1 (185) :37-48

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2575-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند. ، mohsarvary@birjand.ac.ir
4- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
5- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (74 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر شایستگی هیجانی اجتماعی
و تکانشگری دانش آموزان با اختلال رفتاری بود.
روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت
بود از تمامی دانش آموزان پسر ۱۵ - ۱۳ دوره متوسطه اول با اختلال رفتاری شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ . از میان
جامعه آماری تعداد ۲۸ دانش آموز با اختلال رفتاری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و همگی به شیوه تصادفی
در قالب 2 گروه آزمایشی ) ۱۴ نفر ( و گواه ) ۱۴ نفر ( گمارش شدند. گروه آزمایشی به مدت ۸ جلسه ی ۱ ساعته تحت آموزش
ایمن سازی در برابر استرس قرار گرفت. به منظور جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه تکانشگری بارات، پرسشنامه
شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان ژو و ای ) ۲۰۱۲ ( و اختلالات رفتاری راتر )مقیاس معلم( استفاده شد. داده های
پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش نشان داد که آموزش ایمن سازی در برابر استرس در بهبود شایستگی
هیجانی اجتماعی وکاهش تکانشگری دانش آموزان با اختلال رفتاری مؤثر است ) ۰۱ / .)p>۰
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان گفت: از جمله رویکرد آموزشی مفید در جهت بهبود
شایستگی هیجانی اجتماعی و کاهش تکانشگری دانش آموزان با اختلال رفتاری، آموزش ایمن سازی در برابر استرس است.
 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 267 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1401/11/28 | ویرایش نهایی: 1404/2/23 | پذیرش: 1402/3/1 | انتشار: 1404/2/23 | انتشار الکترونیک: 1404/2/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.