جلد 4، شماره 170 - ( 8-1401 )                   شماره 170 صفحات 59-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

POSHANEH K, Tayebi masoleh S M, Khosravi Babadi A A, Reza zaheh H R, Ramezani A. Designing a Citizenship Education Curriculum Model for Students with Special Needs (Mentally Retarded). J Except Educ 2022; 4 (170) :47-59
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2466-fa.html
پوشنه کامبیز، طیبی ماسوله سیده مریم، خسروی بابادی علی اکبر، رضازاده حمیدرضا، رمضانی احمد. طراحی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 4 (170) :47-59

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2466-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، s_m_tayyebi@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهران، ایران.
چکیده:   (582 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش­آموزان با نیازهای ویژه (کم‌توان ذهنی) بوده است. برای پاسخ به سؤال تحقیق از روش­شناسی کیفی تئوری داده بنیاد استفاده‌شده و از حیث فلسفه پژوهش در زمره پارادایم اثبات‌گرایی از نوع کاربردی و از حیث صبغه پژوهش کیفی و کمی، دارای رویکرد استقرائی و قیاسی و راهبرد پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش صاحب‌نظران و متخصصان برنامهریزی درسی ویژه و کارشناسان سازمان استثنایی می­باشند. با استفاده از روش غیر احتمالی قضاوتی (هدفمند) نمونه‌گیری انجام‌شده است. مصاحبه با نمونه‌های پژوهش انجام شد. به‌منظور نمونه‌گیری از روش گلوله برفی استفاده‌شده و مصاحبه به‌صورت نیم ساختاریافته با سؤالات باز و کلی تا 15 نفر انجام شد تا به اشباع داده‌ها رسید ولی جهت اطمینان بیشتر تا 24 نفر مصاحبه انجام شد. درنهایت با استفاده از تکنیک داده بنیاد با استفاده از نرم­افزار Atlas ti عوامل شناسایی گردید. مصاحبه عمیق به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این مرحله مورداستفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، درمجموع 106 مفهوم و 21 مقوله یا کدباز شناسایی و استخراج شدند. 21 مقوله شناسایی‌شده در 6 دسته اصلی داده بنیاد قرار گرفتند. از میان عوامل شناسایی‌شده، پارادایم کدگذاری محوری انجام شد و بر اساس آن ارتباط خطی میان مقوله‌های پژوهش شامل شرایط علی، مقوله‌های محوری، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله­گر، راهبردها و پیامدها مشخص شد. نتایج به‌دست‌آمده، اهمیت کاربردی بودن آموزش‌های شهروندی برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه بود. نتایج ارائه‌شده در این پژوهش نشان می‌دهد مهم‌ترین نتایج به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها بر محتوای آموزش شهروندی و روش‌های آموزش تأکید داشتند. در خصوص روش‌های تدریس و آموزش نیز، بر تشکیل گروه­های غیررسمی و نظارت بر فعالیت گروه‌ها، یادگیری در عمل و روش‌های تدریس شاگرد محور و مشارکتی تأکید شده است.
 
متن کامل [PDF 688 kb]   (278 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1401/3/7 | ویرایش نهایی: 1401/11/4 | پذیرش: 1401/6/5 | انتشار: 1401/11/4 | انتشار الکترونیک: 1401/11/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.