، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (2321 مشاهده)
کودکان دچار اختلال یکپارچگی حسی ممکن است قادر نباشند از راه طراحی و سازمان دهی نیازهایی که باید به شیوهای خودکار و مناسب انجام شوند،به اطلاعات مشخص حسی پاسخ دهند. اگرچه متغیرهای متعددی در بروز اختلال یکپارچگی حسی (یا مشکلات پردازش حسی)وجود دارند اصولا دو مشکل اساسی وجود دارد:نخست هنگامی است که شخص ورودی حسی را بیش از اندازه دریافت میکند و در حقیقت مغز بیش از حد باردار میشود. تمامی کودکان در نیازهایشان متفاوتند،اما آموزگار باید به کودک دچار اختلال یکپارچگی حسی حساس باشد و برای تعیین اینکه آیا کودک برای مطالعه به محیط آرام نیاز دارد یا به یک جفت گوشی برای جلوگیری از اصوات اضافی و شاید به یک گوشی استریو برای ایجاد موسیقی ملایم،زمان صرف کند. کلاس بزرگی که به دلیل پوسترهای زنگی،تودهی کتابها،نورهای درخشان،پنجرهها، ردیف میزها و کودکان متعدد به لحاظ بینایی تحریک کننده است ممکن است برای کودک دچار اختلال یکپارچگی حسی بسیار گیج کننده باشد و نیاز به مناسبسازی ویژهای برای وی داشته باشد. باوجود این فردی که دچار اختلال یکپارچگی حسی است ممکن است به سطح گریم یا نوازش ملایم بر پشتش واکنش شدیدی نشان دهد. اگر به لحاظ لمسی تحریکپذیری کمی داشته باشد ممکن است زخمهای جدی بر دراد و بهگونهای عمل کند انگار فقط خراشی اختلال یا بدی عملکرد یکپارچگی حسی، یک اختلال عصبشناختی است که ناشی از ناتوانی مغز در یکپارچه کردن اطلاعات مشخص دریافت شده از پنج دستگاه حسی پایه میباشد. کودک دچار حساسیت زیاد دهلیزی ممکن است نسبت به حرکت ناشکیبا باشد،زیرا مغزش نمیتواند احساس حرکت را تنظیم کند،در عوض موقعیت را بیش از حد پردازش میکند و دستگاه دهلیزیاش بیش از حد باردار میشود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
اتيسم دریافت: 1398/11/25 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1398/11/26 | انتشار الکترونیک: 1398/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول