جلد 1، شماره 161 - ( 2-1400 )                   شماره 161 صفحات 97-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nosrati F, sharifi S, fathabadi R. The effect of ontime intervention on entering elementary school in slow learners. J Except Educ 2021; 1 (161) :87-97
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1474-fa.html
نصرتی فاطمه، شریفی سارا، فتح آبادی روح الله. تأثیر مداخله ی زودهنگام در کسب مهارت های آمادگی تحصیلی نو آموزان دیرآموز. تعلیم و تربیت استثنایی. 1400; 1 (161) :87-97

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1474-fa.html


1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، nosrati@ut.ac.ir
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (1873 مشاهده)
 چکیده
زمینه و هدف: دانش آموزان دیرآموز در عملکرد تحصیلی خود نسبت به همسالانشان به کندی پیش می روند و نیاز به
تمرین و تکرار فراوان دارند، لذا هدف این پژوهش تأثیر آموزش مهارت های لازم برای ورود به دبستان در قالب بسته ی
آموزشی مداخله ی زودهنگام بر نوآموزان دیرآموز بود.
روش: جامعه ی آماری شامل تمامی دانش آموزان دیرآموز 6 و 7 ساله ی پایه ی اول ) ۲۷ نفر( مشغول به تحصیل در
سال تحصیلی 97 - 96 در شهر مریوان بود که در طرح سنجش بدو ورود به دبستان نمره ی هوشی مرزی ) 85 - 70 ( را
کسب کرده بودند. تعداد 19 نفر به روش نمونه ی در دسترس، طی 20 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند. این پژوهش شبه
آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه انجام شد. ابزار پژوهش شامل آزمون سنجش ورود به دبستان و
بسته ی مداخله ی زودهنگام سازمان آموزش و پرورش استثنایی ) ۱۳۹۴ ( بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم
افزار spss استفاده شد. همچنین جهت اثربخشی دوره از آزمون t )هتلینگ و استودنت زوجی( با توجه به نرمال بودن،
توزیع داده ها استفاده شد.
یافته ها: بین میانگین پیش آزمون و پس آزمونِ خرده مهارت های تقویت شده، تفاوت معناداری در سطح 0001 / 0 وجود
داشت. مقادیر اندازه ی اثر: 94 / 0 و 78 / 0 و ۹۸/ ۸ به دست آمد که نقش متغیر مستقل بر وابسته را نشان داد.
نتیجه گیری: توجه بیشتر به افزایش مهارت های مختلف نوآموزان دیرآموز و مداخله های مناسب و زودهنگام در سنین
پایین، زمینه ی لازم برای پیشرفت و آموزش این افراد را فراهم می سازد.
متن کامل [PDF 297 kb]   (536 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1398/9/17 | ویرایش نهایی: 1400/7/30 | پذیرش: 1399/11/13 | انتشار: 1400/5/11 | انتشار الکترونیک: 1400/5/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.