جلد 4، شماره 153 - ( 8-1397 )                   شماره 153 صفحات 41-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikkhoo F, Hassanzadeh S. A Systematic Review of Behavioral and Emotional Problems in Children with Hearing Impairment. Exceptional Education. 2018; 4 (153) :41-54
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1412-fa.html
نیک خو فاطمه، حسن زاده سعید. مروری نظامدار بر مشکلات رفتاری و هیجانی در کودکان با آسیب شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 4 (153) :41-54

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1412-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبائی ، nashriyeh2005@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (528 مشاهده)
زمینه: محرومیت از حس شنوایی در سال‌های اول زندگی می‌تواند منجر به تأخیر در رشد مهارت‌های زبانی، ارتباطی، اجتماعی-هیجانی و شناختی شود. در مقاله حاضر با مرور پژوهش‌های منتشرشده در زمینه مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان با آسیب شنوایی در پی پاسخ به سه سؤال خواهیم بود. آیا شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در جمعیت کودکان با آسیب شنوایی از شنوا بیشتر است؟ در صورت پاسخ مثبت، چه متغیرهایی با مشکلات رفتاری و هیجانی در کودکان با آسیب شنوایی همبسته است؟ چالش‌های ارزیابی و تشخیص مشکلات رفتاری و هیجانی در این کودکان کدامند؟ چه راهکارها و برنامه‌های مداخله‌ای مؤثر را می‌توان در جهت کاهش مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان با آسیب شنوایی پیشنهاد داد؟ در پژوهش حاضر چهارده مقاله منتشرشده در بانک‌های اطلاعاتی Google Scholar، PubMed و Science Direct دربازه زمانی 2007 تا 2017 مورد بررسی قرار گرفتند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد میزان شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در جمعیت کودکان با آسیب شنوایی از شنوا بیشتر است و این کودکان به لحاظ میزان شیوع گروه همگنی نیستند. همچنین الگوی پاسخ‌دهی کودکان با آسیب شنوایی به ارزیابی‌ها ممکن است نه حاکی از مشکلات آن‌ها در درک حالت ذهنی بلکه ناشی از ناتوانی آن‌ها در بیان دلایلشان برای مشخص کردن رفتار و هیجانات در موقعیت‌های تشریح شده باشد. راهکارها و برنامه‌های مداخله‌ای در اصلاح رفتار و بهبود مهارت‌های ارتباطی و هیجانی کودکان با آسیب شنوایی مؤثر است.
 
متن کامل [PDF 181 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱/۲۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول