جلد 3، شماره 152 - ( 6-1397 )                   شماره 152 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari Vesal M. Causes of Spelling Weaknesses in Students with Visual Impairment and Teaching Strategies for Spelling Improvement . Exceptional Education. 2018; 3 (152)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1403-fa.html
سفری وصال مروارید. علل و عوامل ضعف املای دانش‌آموزان با آسیب بینایی و راهکارهای آموزشی برای بهبود املا‌نویسی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 3 (152)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1403-fa.html


، nashriyeh2005@yahoo.com
چکیده:   (85 مشاهده)
زمینه:  از املا به عنوان پایه‌ای برای سواد نوشتاری دانش‌آموزان تعبیر می‌شود. عوامل متعددی، زمینه‌ساز شکل‌گیری یا تشدید مشکلات مربوط به آموزش نوشتن می‌گردد، به طوری که درس املا را با مشکلی جدی به نام «غلط نویسی» مواجه می‌سازد. این موضوع یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های معلمان و والدین کودکان آسیب دیدۀ بینایی است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی علل و عوامل ضعف املای دانش‌آموزان با آسیب بینایی و راهکارهایی برای برطرف سازی این مشکل پرداخته شده است.
روش:  این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و به شیوۀ کتابخانه‌ای انجام شده است. مشکلات روان‌شناختی چون ضعف در پردازش شنیداری و لامسه‌ای، و کم‌دقتی؛ و مسائل آموزشی از جمله عواملی است که باعث پائین بودن نمره‌های داش‌آموزان نابیناست. عواملی چون عدم تمرکز، نخواندن کتاب بریل و گرایش به وسایل صوتی، چالش در نوشتن و خواندن خط بریل و بازخورد کم معلمان دروس مختلف به دانش‌آموز به جهت زمان‌بر بودن خواندن و تصحیح کردن خط بریل، کسب کم اطلاعات و بازخورد ناکافی از محیط، آگاهی واج‌شناختی در سطح پایین، دسترسی به رسانه‌های جمعی تنها از طریق شنیداری، عدم بهره‌مندی از آموزش ویژۀ گروه آسیب دیدۀ بینایی، تکیه بر بینایی باقی مانده، بی‌رغبتی و مقاومت خانواده‌ها نسبت به استفاده فرزندان‌شان از خط بریل، و مشکلات انگیزشی عواملی هستند که مشکلات بیشتری را بر مشکلات روان‌شناختی دانش‌آموزان آسیب دیدۀ بینایی می‌افزاید.
نتیجه گیری: می‌توان با تشخیص درست و بهنگام و با استفاده از آموزش راهبردهای مناسب جهت تقویت حافظه، و در نظر گرفتن سبک یادگیری و ویژگی‌های روان‌شناختی هر کودک به این گروه از دانش‌آموزان کمک کرد.
 
متن کامل [PDF 267 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: يادگيري
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول