پیام خود را بنویسید


جلد 2، شماره 157 - ( 4-1398 )                   شماره 157 صفحات 9-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosavi A, Homaei R. The relationship between coping strategies, cognitive emotion regulation and mindfulness with quality of life in mothers of children with intellectual disabilities Afshin Moosavi. Exceptional Education. 2019; 2 (157) :9-20
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1372-fa.html
موسوی افشین، همائی رضوان. رابطه راهبردهای مقابله‌ای، تنظیم شناختی هیجان و ذهن‌آگاهی با کیفیت زندگی در مادران دارای فرزند آهسته‌گام. تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 2 (157) :9-20

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1372-fa.html


1- دانشگاه ازاد اسلامی
2- دانشگاه ازاد اسلامی ، homaei@iauahvaz.ac.ir
چکیده:   (964 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود آهسته‌گام در کودکان، اثرات عمیقی بر کیفیت زندگی مادران می‌گذارد. شناسایی عوامل تأثیرگذار بر کنترل این استرس گامی مهم در ارتقای سلامت روانی خانواده‌های دارای این کودکان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای مقابله‌ای، تنظیم شناختی هیجان و ذهن‌آگاهی با کیفیت زندگی در مادران دارای فرزند آهسته‌گام در اهواز بود.
 روش: این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 350 نفر از مادران دارای کودک آهسته‌گام است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله‌ای انتخاب گردید. روش برای جمع‌آوری داده راهبردهای مقابله‌ای اندلر و پارکر، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان  گارنفسکی و کرایچ، پرسشنامه پنج وجهی ذهن‌آگاهی بائر و همکاران و پرسشنامه کیفیت زندگی  ویر و شربورن استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره صورت گرفت.
 یافته‌ها: نتایج رگرسیون نشان داد که پیش‌بینی کیفیت زندگی مادران از روی متغیرهای راهبردهای مقابله‌ای (راهبرد مقابله‌مساله‌مدار، اجتناب‌مدار و هیجان‌مدار)، تنظیم شناختی هیجان (سرزنش خود، سرزنش دیگران، فاجعه‌آمیز کردن، پذیرش، نشخوار فکری، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت) و ذهن‌آگاهی (مشاهده، توصیف، عمل توام با هوشیاری، غیر قضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن )معنی‌دار می‌باشد و متغیرهای راهبرد مقابله مسئله‌مدار، راهبرد مقابله هیجان‌مدار، ارزیابی مجدد مثبت، عمل توأم با هوشیاری و غیر واکنشی بودن به ترتیب پیش‌بینی‌کننده کیفیت زندگی مادران می‌باشند.
 نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود که آموزش‌هایی را در زمینه کاربرد راهبردهای مقابله‌ای، تنظیم شناختی هیجان و ذهن‌آگاهی برای ارتفای سطح کیفیت زندگی مادران دارای کودک آهسته‌گام فراهم آورد.
متن کامل [PDF 5359 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۱۰/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱۰/۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول