جلد 7، شماره 120 - ( 7-1392 )                   شماره 120 صفحات 26-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

barzegar bafrooei K, khezri H. Prevalence of Types of bullying in schools in Yazd city from the perspective of ‎teachers‎. J Except Educ 2013; 7 (120) :15-26
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-131-fa.html
برزگر بفرویی ‌ کاظم، خضری حسن. بررسی میزان شیوعِ‎ ‎انواع زورگویی در مدارس راهنمایی شهرستان یزد از دیدگاه دبیران. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 7 (120) :15-26

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-131-fa.html


1- دانشگاه یزد ، k.barzegar@yazd.ac.ir
2- دانشگاه آزاد فیروزآباد
چکیده:   (7427 مشاهده)

  هدفِ اصلی این پژوهش، بررسی میزان شیوع انواع زورگویی در مدارس راهنمایی از دیدگاه دبیران بود. تعداد 416 نفر از دبیران شاغل در این بخش (200 نفر دبیر مرد و 216 نفر دبیر زن) به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و در نظر سنجی شرکت کردند. برای سنجش میزان انواع زورگویی از پرسشنامه 15 گویه­ای محقّق ساخته استفاده شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­های پژوهش نشان داد که بالاترین میزان وقوع زورگویی در پسران، به ترتیب برای لقب دادن (43 درصد)، مسخره کردن (42 درصد)، فحش دادن (36 درصد) و لگد زدن (34 درصد) می­باشد. در دختران نیز بالاترین میزان زورگویی متعلّق به مسخره کردن دیگران بود (9/26 درصد). در مقایسه­ی بین پسران و دختران، مشخص شد که پسران در اکثریت انواع زورگویی، به جز شایعه پراکنی، محروم کردن دیگران از حضور در گروه و به هم زدن دوستی­ها، تفاوت معناداری با دختران دارند. بر این اساس، پسران بیش از دختران انواع زورگویی­های مربوط به طبقه­بندی­های سه گانه را مرتکب می­شوند. از آنجایی که این پژوهش نشان می­دهد که انواع زورگویی به ویژه زورگویی­های کلامی در مدارس راهنمایی شایع است. مدارس باید از طریق اجرای برنامه­های ضد زورگویی، میزان آن را کاهش دهند.

واژه‌های کلیدی: زورگویی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 560 kb]   (1836 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/8/26 | ویرایش نهایی: 1393/9/24 | پذیرش: 1392/8/26 | انتشار: 1392/8/26 | انتشار الکترونیک: 1392/8/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.