جلد 6، شماره 149 - ( 12-1396 )                   شماره 149 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M. Social Inclusion of People with Intellectual Disability: Providing Ecological Model of Social Networks and Community Participation. Exceptional Education. 2018; 6 (149)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1260-fa.html
عاشوری محمد. فراگیرسازی اجتماعی افراد کم‌توان دهنی: ارائه مدل بوم‌شناختی شبکه‌های اجتماعی و مشارکت محلی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 6 (149)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1260-fa.html


استادیار ، ashorihh2@gmail.com
چکیده:   (63 مشاهده)
فراگیرسازی اجتماعی برای افراد کم‌توان ذهنی، خانواده‌ها، ارائه دهندگان خدمات، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران از اهمیت به سزایی برخوردار است. با توجه به اهمیت فراگیرسازی اجتماعی، هنوز مفهوم ابهام برانگیزی است که سبب همپوشی و تعارض در تعریف‌ آن شده است. قوانین و سیاست‌ها از فراگیرسازی کامل  و موثر افراد کم‌توان ذهنی و مشارکت آن‌ها در محله‌ حمایت می‌کنند. با این حال، مفهوم فراگیرسازی اجتماعی مبهم باقی مانده است و تعریف‌های گوناگون و مغایری در پژوهش‌ها و کتاب‌ها وجود دارد. تعریف جامع فراگیرسازی اجتماعی بر تعامل بین دو حوزه اصلی زندگی اشاره دارد؛ روابط میان‌فردی و مشارکت محلی. در سال‌های اخیر، یک مدل بوم‌شناختی از فراگیرسازی اجتماعی پیشنهاد شده است که عوامل فردی، بین‌فردی، سازمانی، محلی و اجتماعی - سیاسی را دربرمی‌گیرد. چهار حوزه از طریق پژوهش‌های جدید شناسایی شده است که در پیشبرد مدل فراگیرسازی اجتماعی نقش دارد: اجرای سازمانی فراگیرسازی اجتماعی، فراگیرسازی اجتماعی افراد کم‌توان ذهنی برای زندگی با اعضای خانواده خویش، فراگیرسازی اجتماعی افراد در طیف گسترده‌تری از ناتوانی‌ها و نقش بالقوه سازمان‌های خودحمایتگر در توسعه فراگیرسازی اجتماعی.
متن کامل [PDF 205 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۵/۱۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول