زمینه: نوشتن بهعنوان ترسیم دیداری از زبان و گفتار تعریف شده و یک مهارت ضروری برای یادگیری و استفاده از دانش معرفی میشود. این مهارت ابزار اصلی برای موفقیت و مشارکت در فعالیتهای متعدد بهشمارمیرود. اختلال نوشتن روی عملکرد آموزشی، اجتماعی، تعدادی از مشاغل، فعالیتها و ارتباطات فردی دانشآموزان اثر میگذارد، بنابراین ارزیابی و درمان بهنگام بهمنظور پیشگیری از بروز مشکلات متعدد در آینده مفید و ضروری است. برای ارزیابی دقیق عملکرد نوشتن، افزونبر بررسی سابقه مراجع، از ابزارهای استاندارد متعدد استفاده میشود. ابزارهای استاندارد مختلفی برای ارزیابی فرآیند نوشتن یعنی مهارت حسی، حرکتی، درکی، شناختی و روانی دانشآموز در دسترس است. درخصوص ارزیابی محصول یا دستنوشته تنها ابزار استاندارد و جامع در دسترس، ابزار ارزیابی دستنویسی فارسی است.
نتیجه گیری: مداخلههای کاردرمانی در زمینه اختلال نوشتن در دانشآموزان شامل رویکردهای رشدی عصبی، آموزشی، حسیحرکتی، بیومکانیکی و روانیاجتماعی است. استفاده ترکیبی از این رویکردها، اثربخشی مداخله را افزایش میدهد. شناخت کافی از اختلال نوشتن، ارزیابی و مداخله بهنگام لازم و ضروری است. استفاده از ابزارهای مناسب و استاندارد برای ارزیابی و تلفیق رویکردهای مختلف کاردرمانی در قالب فعالیت معنیدار و هدفمند به درمانگران و متخصصان حیطه آموزش توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |