هدف اصلی آموزش و پرورش دانشآموزان کمتوان ذهنی عبارت است از رساندن آنها به یک استقلال نسبی فردی، اجتماعی و اقتصادی؛ به گونهای که بتوانند ضمن احساس خود ارزشمندی، فرد مفیدی در جامعه باشند. تحقّق این هدف مستلزم تدوین و ارائه برنامههای درسی مناسب برای کمک به گذار دانشآموزان از مدرسه به محیط کار و زندگی مستقلانه است. یکی از اقدامات اساسی در راستای دستیابی به هدف مذکور تدوین برنامهدرسی کارکردی است. برنامهدرسی کارکردی نوعی برنامهدرسی است که مهارتهای کارکردی مورد نیاز دانشآموزان کمتوان ذهنی در محیطهای خانه، کار و جامعه را به آنان آموزش میدهد. به همین دلیل در این مقاله پس از ارایه مقدمهای کوتاه در مورد برنامهدرسی کارکردی، به تعریف و اهمیت برنامهدرسی کارکردی پرداخته شده است. سپس تاریخچه برنامهدرسی کارکردی به طور خلاصه ارایه شده است و پس از بحث در مورد مؤلفههای اصلی طراحی برنامه درسی کارکردی برای دانشآموزان با کمتوانی ذهنی، چند نمونه از برنامههای درسی کارکردی معرفی شده است و در پایان چگونگی آموزش برنامهدرسی کارکردی مورد بحث قرار گرفته است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |