جلد 2، شماره 174 - ( 4-1402 )                   شماره 174 صفحات 46-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghi M, Alipor K, Amraei B, Souri H. The effectiveness of imago therapy training on cognitive flexibility and cognitive avoidance of mothers with mentally retarded children. J Except Educ 2023; 2 (174) :37-46
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2558-fa.html
باقی محدثه، عالی پور کبری، امرایی بهزاد، سوری حسین. اثربخشی آموزش ایماگوتراپی بر انعطا ف‌پذیری شناختی و اجتناب شناختی مادران دارای فرزندان کم‌توان ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 2 (174) :37-46

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2558-fa.html


1- ، barana74behshti@gmail.com
چکیده:   (872 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش ایما گوتراپی بر انعطاف پذیری شناختی و اجتناب شناختی مادران
دارای فرزندان کم توان ذهنی بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و با به کارگیری طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری
متشکل از تمام مادران دارای فرزندان کم توان ذهنی شهر بیرجند در سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بود. از میان جامعه آماری با
استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۲۸ مادر داری فرزند کم توان ذهنی انتخاب، و به صورت تصادفی در قالب
2 گروه آزمایشی ) ۱۴ ( و گواه ) ۱۴ ( جایگزین شدند. در این پژوهش به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه
انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال ) ۲۰۱۰ ( و اجتناب شناختی سکستون و دا گاس ) ۲۰۰۸ ( استفاده شد. گروه
آزمایشی به مدت ۱۰ جلسه ی ۹ دقیقه ای تحت آموزش ایما گوتراپی قرار گرفت، درحالی که گروه گواه آموزشی دریافت نکرد.
داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد که آموزش ایما گوتراپی بر بهبود انعطاف پذیری
شناختی و کاهش اجتناب شناختی آزمودنی ها اثربخش بوده است ) ۰۱ / .)P>۰
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حا کی از کاربرد مفید رویکرد آموزش ایما گوتراپی در بهبود انعطاف پذیری شناختی و
کاهش اجتناب شناختی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی بود.
 
متن کامل [PDF 304 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1401/10/7 | ویرایش نهایی: 1402/5/8 | پذیرش: 1402/3/7 | انتشار: 1402/5/8 | انتشار الکترونیک: 1402/5/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.