جلد 7، شماره 97 - ( 10-1388 )                   شماره 97 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., .. Not Available85. J Except Educ 2009; 7 (97)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1568-fa.html
زینی وند مریم، رخ فرد مسلم. ارزشیابی توصیفی لازمه اجرای آموزش فراگیر (27تا34-3- 97-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 7 (97)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1568-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3014 مشاهده)
کودکان بسیاری بر اثر نقص‌های حرکتی،شنوایی، بینایی و ذهنی،با ناتوانی‌هایی مواجه هستند که همیشه با آنها باقی خواهد ماند.بدون هیچ تردیدی روشن است که‌ خدمات آموزشی و توان‌بخشی موجود برای برطرف کردن‌ نیازهای این افراد،کافی نیست،و این افراد از فرصت‌های‌ کافی برای پیوستن به زندگی اجتماعی و اشتغال به کار، محروم هستند.ایجاد نگرش مثبت نسبت به افراد دارای‌ ناتوانی،فراهم نمودن فرصت‌های برابر و یکسان برای آنها، شناخت نیازهای مختلف افراد و ارزش‌گذاری به آنها و بالا بردن آگاهی افراد جامعه،شیوه‌های مبارزه با این‌ محرومیت موجود هستند. در چنین وضعیتی،آموزش و پرورش فراگیر مطرح‌ می‌گردد.اصول نظام‌های آموزشی و توان‌بخشی مذکور بر این اصل انسان‌گرایانه استوار است که انسان باید به عنوان‌ موجودی یکپارچه و سازمان‌یافته شناخته شود و همه‌ کودکان حتی کودکان دارای ناتوانی،باید از آموزش برای‌ ارتقای کیفیت زندگی برخوردار گردند و در این راستا بر این عقیده پافشاری می‌نمایند که باید همه موانع را از پیش روی برداشت و با فراهم کردن امکانات و تسهیلات، شرایط را برای آموزش فراهم کرد(فرهبد،1382). حال با توجه به اهمیت و ضرورت آموزش فراگیر، ارزشیابی مطالب آموخته‌شده نیز اهمیت بسیاری به خود می‌گیرد.ما نیازمند آن نوع سنجش و ارزشیابی هستیم که‌ به هر دانش‌آموز به دیده‌ی احترام نگاه کند،موهبت‌های‌ طبیعی و انسانی او را بسیار بیشتر از آزمون‌های سنتی‌ نشان دهد،بازخوردی مثبت و تکالیفی رشددهنده به او ارائه کند و باور داشته باشد که هر دانش‌آمور قابلیت رشد و پیشرفت مدام را دارد(زینی‌ورند،1387). از مزایای ارزشیابی توصیفی می‌توان بیان نقاط ضعف و قوت در یادگیری،اراده‌ی راه‌حل مناسب در برخورد با مشکلات و احترام به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان را برشمرد.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تلفیقی فراگیر
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.