زمینه و هدف: این مقاله به بررسی و ترکیب پژوهشهایی می پردازد که عملکرد تحصیلی، شناختی و رفتاری کودکان با و بدون اختلال خواندن را مقایسه کردهاند. 48پژوهش با 735اندازه اثر ملاک ورود به فراتحلیل را برآورده کردند که وزن کلی اندازه اثر آنها 98/0 بود.
یافتهها: اندازههای اثر کم تا زیاد به نفع کودکان بدون اختلال خواندن در سنجههای زیر نمایان شد: شناخت (نامگذاری سریع) (اندازه اثر=98/0)، آگاهی واجی (اندازه اثر=00/1)، حافظه فعال کلامی (اندازه اثر=79/0)، حافظه کوتاهمدت (اندازه اثر=56/0) ، حافظه بصری-فضایی (اندازه اثر=48/0)، پردازش اجرایی (اندازه اثر=67/0)، پیشرفت تحصیلی (خواندن شبهکلمات) (اندازه اثر=85/1)، ریاضیات (اندازه اثر=20/1)، واژگان (اندازه اثر=83/0)، هجی (اندازه اثر=25/1)، نوشتن (اندازه اثر=20/1) و مهارتهای رفتاری (اندازه اثر=80/0). مدلسازی خطی سلسلهای نشان داد که سنجههای پردازش شناختی ویژه (حافظه فعال کلامی، حافظه بصری-فضایی، پردازش شناختی، حافظه کوتاهمدت) و سنجههای هوش (هوش عمومی و کلامی) بهطور معناداری تفاوتهای اندازه اثر کلی گروه را تعدیل میکند.
نتیجهگیری: بهطورکلی، یافتهها از این فرضیه حمایت کردند که نقایص شناختی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن پایدار است.
واژههای کلیدی: اختلال خواندن، عملکرد تحصیلی، عملکرد شناختی، عملکرد رفتاری
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |