جلد 1، شماره 144 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 )                   شماره 144 صفحات 57-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemati Alamdarloo G, Shahin M. Universal Learning Design for Students with Special Needs . J Except Educ 2017; 1 (144) :52-57
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-976-fa.html
همتی علمدارلو قربان، شاهین مریم. طرح همگانی یادگیری برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 1 (144) :52-57

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-976-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، ghemati@shirazu.ac.ir
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (4355 مشاهده)

زمینه: با رشد دانش و آگاهی در مورد ضرورت فراهم‌سازی برنامه درسی عمومی برای افراد با نیازهای ویژه، طرح همگانی یادگیری به عنوان یک رویکرد آموزشی رایج در آموزش‌وپرورش ویژه مطرح شد. هدف طرح همگانی یادگیری، کاهش موانع بالقوه یادگیری و افزایش فرصت‌های یادگیری برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. طرح همگانی یادگیری با متناسب‌سازی محیط، استفاده از مواد و وسایل آموزشی انعطاف‌پذیر، ارایه راهبردهای آموزشی متنوع، فراهم‌سازی فرصت‌های مشارکت برای همه دانش‌آموزان و فراهم‌کردن شرایط پاسخ‌دهی به روش‌های گوناگون، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه همه دانش‌آموزان را فراهم می‌کند.

نتیجه‌گیری: پژوهش‌های گوناگون، طرح همگانی یادگیری را نوعی رویکرد موثر برای رفع نیازهای آموزشی مشترک همه‌ دانش‌آموزان معرفی می‌کنند و معلمان و متخصصان را به تجدیدنظر در ماهیت برنامه درسی خود و اعمال اصول این طرح دعوت می‌کنند. در این مقاله مروری پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه، تعریف طرح همگانی یادگیری ارایه شده، سپس تاریخچه طرح همگانی یادگیری آورده شده و پس از آن اصول طرح همگانی یادگیری و کاربرد آن در ایران ارایه شده و در پایان نتیجه‌گیری بیان شده است.

متن کامل [PDF 322 kb]   (1135 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1395/7/17 | ویرایش نهایی: 1396/5/23 | پذیرش: 1395/12/21 | انتشار: 1396/4/7 | انتشار الکترونیک: 1396/4/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.