جلد 2، شماره 139 - ( خرداد و تیر 1395 )                   شماره 139 صفحات 29-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahaki F, shrifi jondani H, mahaki V. Effectiveness of Play Therapy on Life Skills of Children with Intellectual Disability. J Except Educ 2016; 2 (139) :23-29
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-884-fa.html
محکی فرهاد، شریفی جندانی حمیدرضا، محکی وحید. اثربخشی بازی‌درمانی بر بهبود مهارت‌های زندگی کودکان کم‌توان‌ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 2 (139) :23-29

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-884-fa.html


1- دانشگاه تهران ، mahakif@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (7146 مشاهده)

زمینه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی‌درمانی بر بهبود مهارت‌های زندگی کودکان کم‌توان­ذهنی بود.

روش: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با گروه گواه بود که روی 30دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی (زیر 14سال) مدرسه توحید2 شهرستان سرپل ذهاب در سال1394 انجام شد. آزمودنی‌ها از طریق نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در 2گروه 15نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به­مدت 16جلسه 90دقیقه‌ای، تحت بازی‌درمانی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس رفتار سازشی واینلند به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون در 2گروه و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.

یافته‌ها: نتیجه نشان داد که آموزش مبتنی­بر بازی‌درمانی موجب بهبود مهارت‌های زندگی روزمره در کودکان کم‌توان­ذهنی می‌شود.

نتیجه‌گیری: بنابراین پیشنهاد می‌شود از آموزش مبتنی­بر بازی‌درمانی برای بهبود مهارت‌های زندگی روزمره کودکان کم‌توان ذهنی استفاده ‌شود.

متن کامل [PDF 227 kb]   (4081 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1395/1/14 | ویرایش نهایی: 1395/7/17 | پذیرش: 1395/2/27 | انتشار: 1395/7/17 | انتشار الکترونیک: 1395/7/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.