جلد 2، شماره 115 - ( 2-1392 )                   شماره 115 صفحات 57-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Garmabi M, Movallali G. Recognition Abilities, Mental Theory and Visual Memory in Children Hard of Hearing. J Except Educ 2013; 2 (115) :51-57
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-75-fa.html
گرمابی مهدی، موللی گیتا. توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 2 (115) :51-57

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-75-fa.html


1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
2- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال ، drgmovallali@gmail.com
چکیده:   (8856 مشاهده)

  مشکلات شنوایی در کودکان کم شنوا، علاوه بر مهارت­های ارتباطی، بر شناخت و تعامل اجتماعی نیز تاثیر می­گذارد. جنبه ای از شناخت اجتماعی که در سال­های اخیر توجه فزاینده­ای را به خود جلب کرده است، تحول نظریه ذهن کودکان می­باشد. در ارتباط با توانایی­های عقلانی و شناختی کودکان کم شنوا، حافظه موضوعی بوده که همواره مورد توجه قرار گرفته است: به­ویژه نقش مهم حافظه دیداری در به یادسپاری و بازشناسی علایم مربوط به ابزارهای مهم ارتباطی مانندگفتارخوانی، زبان اشاره و گفتار نشانه دار. نتایج حاصل از مطالعات مشخص می­ سازد که عملکرد پایین کودکان کم شنوا درتوانایی­های شناختی مانند هوشبهر و نظریه ذهن بیشتر مربوط به تکیه این توانایی ­ها به سنجش مهارت­ های کلامی می باشد، اما درصورت استفاده از ابزارهای سنجش غیرکلامی و با تکیه بر نوع سنجش مبتنی بر مهارت­های دستی ( مانند زبان اشاره) تا حد زیادی نمرات این کودکان بهبود پیدا کرده و تفاوت اندکی با نمرات کودکان عادی در زمینه هوشبهر آن­ها مشاهده شده است. با این حال در حافظه دیداری در اکثر پژوهش­ها تفاوت بین گروه کم شنوا و عادی به نفع کودکان عادی گزارش شده است. دراین مقاله به تفصیل به این موضوعات خواهیم پرداخت.

متن کامل [PDF 476 kb]   (3321 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/7/17 | ویرایش نهایی: 1393/9/26 | پذیرش: 1392/7/17 | انتشار: 1392/7/17 | انتشار الکترونیک: 1392/7/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.