زمینه: افرادی که بهعنوان فلجمغزی و اختلال طیف اتیسم تشخیص داده میشوند دارای کمبودهای ارتباطی قابلتوجهی هستند. استفاده از یک دستگاه ارتباطی تقویتی و جایگزین اغلباوقات برای ارتقای زبان و همکاری در مدارس، منزل و محیطهای اجتماعی لازم و ضروری است. پژوهش حاضر تاثیر ارایه دستگاه ارتباطی تقویتی و جایگزین با فناوری بالا را برای دانشآموزان مبتلا به فلجمغزی واختلال طیف اتیسم، موردارزیابی قرار میدهد که آیپد اپل نامیده می شود و دارای نرم افزار کاربردی «گوتالک نو» است. تلفیق فناوری، به همراه کاربرد بلندمدت از دستگاه ارتباطی تقویتی و جایگزین بر ارتقای عناصر کلیدی در جهت آموزش دانشآموزان، معلمان، دستیاران آموزشی و والدین در طول سال تحصیلی تاکید دارد.
نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهند که در اثر استفاده از آیپد مهارتهای ارتباطی دانشآموزان و عملکرد غیررسمیشان در مدارس افزایش یافته است. همچنین نیاز به توسعه شریک ارتباطی در طی زمان کاهش یافته، درحالیکه دانشآموز، معلم و والدین همچنان با وجود دستگاه آیپد جایگاهشان حفظ میشود. این پژوهش موردی از کاربرد این دستگاه ارتباطی با فناوری بالا برای نیازهای ارتباطی پیچیده و دسترسی جامع حمایت میکند که خواستار آموزش نظاممند والدین، دستیاران آموزشی، معلمان و دانشآموزان هستند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |