اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالهای عصب- رفتاری تشخیص داده شده در میان دانشآموزان است که با مشکلاتی در زمینههای مختلف آموزشی از جمله عملکرد تحصیلی ضعیف، مردودی و ترک مدرسه همراه است و میتواند منجر به مشکلات سازگاری در مدرسه و رفتارهای اخلالگر در مدرسه گردد. این اختلال به شدت عملکرد دانشآموز را در مدرسه مختل میکند و سیر مزمن آن منجر به سایر اختلال های روانپزشکی در دوران بزرگسالی میشود. نکته مهم این است که شناسایی و درمان به موقع این اختلال منجر به بهبودی قابل توجهی در عملکرد فردی و اجتماعی دانشآموز و کاهش نشانههای اختلال خواهد شد. به همین جهت بر اهمیت سنجش، شناسایی و درمان این دانشآموزان در مدرسه تأکید فراوانی شده است تا نیاز آنها به تشخیص و مداخله زودهنگام مرتفع گردد و بتوانند مهارتهای پیشنیاز جهت موفقیت تحصیلی را فراگیرند. بنابراین پژوهش حاضر ضمن بررسی پژوهشهای قبلی درباره مفهومپردازی و تعریف اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، سببشناسی، مداخلات درمانی و به طور کلی دیگر عوامل مرتبط با این اختلال ، سعی کرده است زمینهای را برای شناسایی بیشتر این اختلال و مداخلات درمانی مناسب آن در مدرسه فراهم سازد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |