جلد 6، شماره 119 - ( 6-1392 )                   شماره 119 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinkhanzadeh A A, Taher M, Yeganeh T. Identification and Treatment of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) in Schools. J Except Educ 2013; 6 (119) :39-50
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-67-fa.html
حسین خانزاده عباسعلی، طاهر محبوبه، یگانه طیبه. شناسایی و درمان اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در مدرسه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 6 (119) :39-50

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-67-fa.html


1- دانشگاه گیلان
2- رشته روان شناسی
3- باشگاه پژوهشگران جوان
چکیده:   (17781 مشاهده)

  اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی یکی از شایع‌ترین اختلال‌های عصب- رفتاری تشخیص داده شده در میان دانش‌آموزان است که با مشکلاتی در زمینه‌های مختلف آموزشی از جمله عملکرد تحصیلی ضعیف، مردودی و ترک مدرسه همراه است و می‌تواند منجر به مشکلات سازگاری در مدرسه و رفتارهای اخلالگر در مدرسه گردد. این اختلال به شدت عملکرد دانش‌آموز را در مدرسه مختل می‌کند و سیر مزمن آن منجر به سایر اختلال های روان‌پزشکی در دوران بزرگسالی می‌‌شود. نکته مهم این است که شناسایی و درمان به موقع این اختلال منجر به بهبودی قابل توجهی در عملکرد فردی و اجتماعی دانش‌آموز و کاهش نشانه‌های اختلال خواهد شد. به همین جهت بر اهمیت سنجش، شناسایی و درمان این دانش‌آموزان در مدرسه تأکید فراوانی شده است تا نیاز آنها به تشخیص و مداخله زودهنگام مرتفع گردد و بتوانند مهارت‌های پیش‌نیاز جهت موفقیت تحصیلی را فراگیرند. بنابراین پژوهش حاضر ضمن بررسی پژوهش‌های قبلی درباره مفهوم‌پردازی و تعریف اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، سبب‌شناسی، مداخلات درمانی و به طور کلی دیگر عوامل مرتبط با این اختلال ، سعی کرده است زمینه‌ای را برای شناسایی بیشتر این اختلال و مداخلات درمانی مناسب آن در مدرسه فراهم ‌سازد.

واژه‌های کلیدی: نارسایی توجه، بیش فعالی، تشخیص، درمان
متن کامل [PDF 531 kb]   (6963 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/7/17 | ویرایش نهایی: 1393/9/24 | پذیرش: 1392/7/27 | انتشار: 1392/7/27 | انتشار الکترونیک: 1392/7/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.