جلد 1، شماره 129 - ( فروردین 1394 )                   شماره 129 صفحات 66-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siavoshy H. Effects of exercise training on motor and cognitive abilities of three children with Down syndrome. J Except Educ 2015; 1 (129) :57-66
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-348-fa.html
سیاوشی حجت اله. تأثیر تمرینات ورزشی بر روی توانایی‌های حرکتی و شناختی سه کودک دارای نشانگان داون. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 1 (129) :57-66

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-348-fa.html


پژوهشکده طب ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران ، seiavoshy@gmail.com
چکیده:   (9236 مشاهده)

این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر یک برنامه‌ی ورزشی مشترک (مربی و خانواده) بر بهبود توانایی‌های حرکتی و شناختی به‌ویژه زمان واکنش و حافظه‌ی‌کاری در سه کودک دارای نشانگان داون انجام شد. به همین منظور، برنامه‌ تمرین‌های ورزشی مشترک بر روی سه کودک با نشانگان داون مورد استفاده قرار گرفت که شامل دو پسر (نفرنخست، با سن تقویمی 3/10 سال و سن عقلی 7/4 سال؛ نفردوم، با سن تقویمی 6/14 سال و سن عقلی زیر 4 سال) و یک دختر (با سن تقویمی 0/14 سال و سن عقلی زیر 4 سال) بود. پس از دوره‌های تمرینی نمره‌های حرکات درشت بهبود یافت و در ارزیابی شاخص‌های زمان واکنش نیز بهبودی قابل ملاحظه‌ای مشاهده شد. تعاملات نزدیکی بین حوزه‌های حرکتی و شناختی در افراد فاقد پیشرفت‌های طبیعی وجود دارد. بنابراین، برنامه‌ریزی برنامه‌های مداخله‌ای بر مبنای مشارکت همزمان کودکان و والدین با هدف ترویج سبک زندگی فعال در افراد بانشانگان داون مورد نیاز است.

متن کامل [PDF 303 kb]   (3821 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/5/24 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1393/7/14 | انتشار: 1394/5/6 | انتشار الکترونیک: 1394/5/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.