جلد 1، شماره 129 - ( فروردین 1394 )                   شماره 129 صفحات 38-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taziki T, Afrooz G, Ghasemzide S. Effectiveness of Helping Early Literacy with Practice Strategies on Reading Skills of Dyslexic Children. J Except Educ 2015; 1 (129) :33-38
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-331-fa.html
تازیکی طیبه، افروز غلامعلی، قاسم زاده سوگند. اثربخشی اسب‌سواری درمانی بر مهارت های اجتماعی کودک دارای اتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 1 (129) :33-38

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-331-fa.html


1- دانشگاه تهران ، ta.hanie@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (10537 مشاهده)

اتیسم نوعی اختلال عصبی ـ رشدی دوران کودکی است. کودک دارای اتیسم در مهارت های اجتماعی، مهارت های ارتباطی با مشکلات گوناگونی مواجه است و رفتارهای تکراری و کلیشه ای بسیاری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان با استفاده از اسب بر بهبود مهارت های اجتماعی کودک دارای اتیسم انجام شد. نمونه پژوهش پسر نه ساله دارای اتیسم بود که با نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و در یک پژوهش آزمایشی باطرح تک آزمودنی شرکت کرد. مهارت های اجتماعی کودک با استفاده از فهرست ارزیابی درمان اتیسم و مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی که طی مراحل خط پایه، مداخله و پیگیری توسط مادر کودک تکمیل شد، ارزیابی شد و برنامه مداخله طی 12 هفته با تأکید بر بازی با اسب و سواری با اسب اجرا شد. سپس داده-های حاصل از ارزیابی ها با استفاده از از روش محاسبه شاخص اندازه اثر تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش حاکی از افزایش مهارت‌های اجتماعی کودک مورد پژوهش بود. به طور کلی می توان گفت اسب سواری درمانی منجر به بهبود مهارت های اجتماعی کودکان دارای اتیسم می‌شود.

متن کامل [PDF 347 kb]   (1753 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/4/15 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1393/8/26 | انتشار: 1394/5/6 | انتشار الکترونیک: 1394/5/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.