جلد ۲، شماره ۱۳۰ - ( اردیبهشت ۱۳۹۴ )                   شماره ۱۳۰ صفحات ۲۲-۱۳ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yaghoobnezhad S, Hasanzadeh S. Investigate role of Language and executive function in Theory of mind development in deaf children. J Except Educ 2015; 2 (130) :13-22
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-294-fa.html
یعقوب نژاد ساجد، حسن زاده سعید. بررسی نقش زبان و کارکردهای‌اجرایی در رشد نظریه‌ذهن کودکان‌ناشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. ۱۳۹۴; ۲ (۱۳۰) :۱۳-۲۲

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-۱-۲۹۴-fa.html


۱- دانشگاه تهران ، s.yaghoobnezhad@yahoo.com
۲- دانشگاه تهران
چکیده:   (۸۶۱۵ مشاهده)

نظریه‌ذهن اصطلاحی جامع و کلی پیرامون حالتی عمدی است که کیفیت تعامل‌اجتماعی فرد را مشخص می‌سازد تا آنجا که بدون آن، ما قادر به تعبیر و تفسیر اعمال دیگران نخواهیم بود. پژوهشگران درحالی نقش سببی توانایی‌های زبانی را در تحول نظریه‌ذهن به‌عنوان یک قابلیت بنیادی و کارآمداجتماعی مطرح می‌کنند که پژوهش‌های‌اخیر پیوند نزدیکی بین کارکردهای‌اجرایی و نظریه‌ذهن پیشنهاد نموده‌اند. در این میان باوجود اثرات ویرانگر و تخریب‌کننده کم‌شنوایی بر تحول زبانی و ارتباطی کودکان آسیب-دیده‌شنوایی از سویی و ارتباط مولفه‌های زبانی با تحول نظریه‌ذهن و کارکردهای‌اجرایی از سوی دیگر، بررسی روند تحول نظریه‌ذهن در این کودکان ضرورت می‌یابد. به‌این‌ترتیب، هدف این پژوهش، مروری بر نقش زبان و مولفه‌های اصلی آن(نحو، معنی‌شناسی و کارکردشناسی) در تحول توانایی‌های نظریه‌ذهن کودکان و بررسی وضعیت تحول نظریه‌ذهن در میان کودکان ناشنوا با توجه به مشکلات زبانی آن‌ها نسبت به کودکان عادی است و در پایان تلاش شده است، رابطه زبان، کارکردهای اجرایی و نظریه ذهن در میان کودکان ناشنوا تبیین گردد.

متن کامل [PDF 2586 kb]   (۱۹۹۲ دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/2/10 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1393/6/16 | انتشار: 1394/5/26 | انتشار الکترونیک: 1394/5/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.