جلد 5، شماره 183 - ( 10-1403 )                   شماره 183 صفحات 54-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masheshai S M M, Parvardeh R, Kohansal L, asadi S, Amin Anarki F. Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy and philaal therapy on impulsivity, social competence and empathy in children with learning disabilities. J Except Educ 2024; 5 (183) : 3
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2745-fa.html
مشعشعی سیده مریم، پرورده رضیه، کهن سال لاله، اسعدی سهیلا، امین انارکی فربد. مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی به شیوه شناختی رفتاری و فیلیال‌تراپی بر کاهش تکانشگری، شایستگی اجتماعی و همدلی کودکان با ناتوانی یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 5 (183) :40-54

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2745-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
2- دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
3- موسسه آموزش عالی سارویه، ساری، ایران
4- موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران ، soheilaasaadi@yahoo.com
5- گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (359 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی به شیوه شناختی رفتاری و فیلیال تراپی برکاهش تکانشگری،
شایستگی اجتماعی و همدلی کودکان با ناتوانی یادگیری انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه با دوره پیگیری 3 ماهه بود. جامعه
آماری پژوهش شامل تمامی دان شآموزان 7 تا 9 سال )پای ههای اول و سوم ابتدایی( با اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1402 - 1401
مراجعه کننده به مرا کز اختلال یادگیری واقع در شهرستان های تنکابن و چالوس بودند. 45 کودک به صورت در دسترس
و به صورت تصادفی در 3 گروه آزمایشی اول )بازی درمانی شناختی رفتاری(، آزمایشی دوم )فیلیال تراپی( و گروه گواه قرار گرفتند.
ابزار مورد استفاده پرسشنامه مقیاس تکانشگری بارات ) 1959 ( ، مقیاس شایستگی اجتماعی توسط کوهن و رسمن ) 1972 (، پرسشنامه
استاندارد همدلی-کودک و نوجوان خسروی و لاریجانی ) 1399 ( و مداخله بازی درمانی فیلیال یک دوره درمانی 10 جلسه ای و 90 دقیقه ای
و 1 بار در هفته و مداخله بازی درمانی شناختی رفتاری یک دوره درمانی 8 جلسه ای و 60 دقیقه ای و 1 بار در هفته بوده است، داده ها
به روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 24 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: هر 2 روش بازی درمانی شناختی رفتاری و فیلیال تراپی در کاهش تکانشگری در کودکان با ناتوانی یادگیری مؤثر بودند
P>0/01( (. با این حال، براساس آزمون تعقیبی بونفرونی، روش شناختی رفتاری در مقایسه با فیلیال تراپی تأثیر بیشتری در کاهش
تکانشگری داشت. نتایج نشان داد که هر 2 روش بازی درمانی شناختی رفتاری و فیلیال تراپی در بهبود شایستگی اجتماعی و همدلی
کودکان با ناتوانی یادگیری مؤثر بودند. با این حال، براساس آزمون تعقیبی بونفرونی، روش فیلیال تراپی در مقایسه با شناختی رفتاری
تأثیر بیشتری در افزایش شایستگی اجتماعی و همدلی داشت ) 01 / .)P>0
نتیجه گیری: در مجموع، این پژوهش نشان داد که هر 2 رویکرد شناختی-رفتاری و فیلیال تراپی، ابزارهای مؤثری برای افزایش
همدلی، کاهش تکانشگری و شایستگی اجتماعی افراد هستند و استفاده از این رویکردها در مرا کز مشاوره و درمان می تواند به بهبود
روابط بین فردی و سلامت روان کمک کند.
 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 320 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1403/2/1 | ویرایش نهایی: 1403/10/26 | پذیرش: 1403/4/17 | انتشار: 1403/10/26 | انتشار الکترونیک: 1403/10/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.