جلد 6، شماره 184 - ( 12-1403 )                   شماره 184 صفحات 17-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

behzadi F, Norouzi G. Self-Advocacy Movement Approach: A way to Social Adjustment of Students with Intellectual disabilities. J Except Educ 2025; 6 (184) : 1
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2736-fa.html
بهزادی فرزانه، نوروزی قاسم. رویکرد خودحمایتی: روشی برای سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 6 (184) :9-17

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2736-fa.html


1- دانشگاه اصفهان ، farzaneh.behzadi1994@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (256 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: رویکرد خودحمایتی، رویکردی است که فرد با قرار گرفتن در گروه های مبتنی بر خودحمایتی، توانایی دفاع
از حقوق خود را کسب می کند و به سازگاری اجتماعی دست می یابد. بررسی رویکرد های خودحمایتی برای افزایش سازگاری
اجتماعی دانش آموزان با کم توانی ذهنی از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش با هدف رویکرد خودحمایتی، روشی
برای سازگاری اجتماعی دانش آموزان با کم توانی ذهنی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مروری بود. برای جمع آوری اطلاعات از مقاله ها، پایان نامه ها و کتاب های موجود
در پایگاه های علمی معتبر از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با توجه به اینکه انسان ها شایسته برخورداری از توانایی دفاع از حقوق خود
و سازگاری اجتماعی هستند. رویکرد خودحمایتی نوعی راهبرد مهم برای حمایت از دانش آموزان با کم توانی ذهنی به منظور
افزایش سازگاری اجتماعی می باشد.
نتیجه گیری: رویکرد خودحمایتی برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی باید به عنوان یک سیستم حمایتی اساسی در جامعه
جهت توانمندسازی و تقویت سازگاری اجتماعی به اجرا درآید. بنابراین، باید برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی نوعی
گروه های خودحمایتی در سطح جامعه تشکیل شود.
 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 234 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1403/1/4 | ویرایش نهایی: 1403/12/19 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1403/12/19 | انتشار الکترونیک: 1403/12/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.