جلد 9، شماره 122 - ( 12-1392 )                   شماره 122 صفحات 16-6 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movallali G, Pourmohamadreza Tajrishi M, Malayeri S. The Effect of Cognitive – Behavioral Therapy on General Health and Depression Symptoms in Mothers of Deaf Children. J Except Educ 2014; 9 (122) :6-16
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-268-fa.html
مولّلی گیتا، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، اسد ملایری سعید. تاثیر درمانگری شناختی – رفتاری بر سلامت عمومی و نشانه های افسردگی مادران کودکان کم شنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 9 (122) :6-16

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-268-fa.html


1- مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، drgmovallali@gmail.com
2- مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- مرکز تخصصی نیوشا
چکیده:   (10257 مشاهده)

پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر روش مداخله­ای شناختی رفتاری بر سلامت عمومی و نشانه های افسردگی مادران کودکان کم شنوا انجام گرفت . از جامعه آماری مادران کودکان کم شنوا که فرزندان آنها در مراکز مداخله و توان­بخشی ویژه کودکان کم شنوا نام نویسی کرده بودند، 33 نفر از یک مرکز به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و به منظور تعیین وضعیت سلامت عمومی و نشانه­های افسردگی به ترتیب پرسشنامه های سلامت عمومی (SCL-90, GHQ ) را تکمیل کردند و سپس در 6 جلسه 5/1 ساعته درمانگری شناختی رفتاری مجدداً به وسیله پرسشنامه­های یاد شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­های به دست آمده با استفاده از آزمون آماری t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که سلامت عمومی و نشانه های افسردگی مادران کودکان کم شنوا پس از شرکت در جلسات درمانگری شناختی رفتاری در مقایسه با پیش از شرکت در جلسات، به ترتیب افزایش( P< 0.001) و کاهش ( P<0.05) معنادار داشته است. در مجموع ، یافته ­ها نشان می­ دهد که درمانگری شناختی رفتاری به طور معنادار ، سلامت عمومی مادران کودکان کم شنوا را افزایش و نشانه­ های افسردگی را در آنها کاهش داده است . 

متن کامل [PDF 225 kb]   (1826 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/12/24 | ویرایش نهایی: 1393/9/24 | پذیرش: 1392/12/24 | انتشار: 1392/12/24 | انتشار الکترونیک: 1392/12/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.