Alamdar Baighi Z S, Momeni Mahmoui H, Kazemi S, Kazemi F. Qualitative recognition of the experience of visually impaired
students and their parents from the elementary math
curriculum based on the student-centered approach. J Except Educ 2024; 1 (179) : 6
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2678-fa.html
علمدار بایگی زهرا سادات، مومنی مهموئی حسین، کاظمی صدیقه، کاظمی فرهاد. بازشناسی کیفی تجربه دانشآموزان آسیبدیده بینایی و والدین آنها
از برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد دانشآموز محور. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 1 (179) :82-98
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2678-fa.html
1- ، Momenimahmouei@yahoo.com
چکیده: (181 مشاهده)
چکیده
زمینه: با توجه به بصری بودن ذات مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی، فرایند یادگیری این مباحث برای دانش آموزان
آسیب دیده بینایی با کودکان عادی متفاوت است.
هدف: پژوهش حاضر در صدد کشف و شناسایی تجربه زیسته دانش آموزان آسیب دیده بینایی و مادران آنها از مواجهه
با برنامه درسی ریاضی با رویکرد دانش آموز محور بود.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شده است. مشارکت کنندگان شامل 12 نفر از
مادران دارای فرزند کم بینا یا نابینا و 14 دانش آموز ) 7 دختر و 7 پسر ( ابتدایی آسیب دیده بینایی بودند که در پایه دوم تا
ششم دوره ابتدایی مشغول به تحصیل بودند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های عمیق ا کتشافی بود که با استفاده از
روش تحلیل مضمون ون منن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تجربه مشارکت کنندگان نشان می دهد محتوای برنامه درسی ریاضی فعلی برای این گروه از دانش آموزان 2
حالت عمده دارد؛ 1( قابلیت محاسبه گری ذهنی، دست ورزی و کاربرد در زندگی واقعی و 2( قابلیت یادگیری درصورت
متناسب سازی دیداری. در راستای انواع مناسب سازی ها نیز مضامین متناسب سازی کتاب، ابزار، روش تدریس و ارزشیابی
جای می گیرد. مشارکتکنندگان بیان داشتند که یادگیری اغلب مباحث ریاضی با دشواری همراه بوده و در زندگی روزمره کمتر
مورد استفاده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه، پیشنهاد می شود مناسب سازی های محتوا، کتاب درسی، ابزار، روش های
تدریس و ارزشیابی در طراحی و اجرای برنامه های درسی ریاضی دانش آموزان آسیب دیده بینایی مدنظر برنامه ریزان قرار گیرد.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آسیب دیده بینایی دریافت: 1402/8/21 | ویرایش نهایی: 1403/3/6 | پذیرش: 1402/10/3 | انتشار: 1403/2/31 | انتشار الکترونیک: 1403/2/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول