جلد 5، شماره 183 - ( 10-1403 )                   شماره 183 صفحات 86-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdepour Sabzghaba E. The Effect of Schema Therapy on Reducing Negative Attribution Style and Cognitive Avoidance of Students with Specific Learning Disabilities. J Except Educ 2024; 5 (183) : 6
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2657-fa.html
عبده پور سبزقبایی الهام. اثربخشی طرحواره‌درمانی بر کاهش سبک اسناد منفی و اجتناب شناختی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 5 (183) :77-86

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2657-fa.html


، f_sabzghaba@yahoo.com
چکیده:   (37 مشاهده)
ی خاص بود.
روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان
با اختلال یادگیری خاص در شهر دزفول بود که از میان آنان 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در 2 گروه 15 نفری آزمایشی و
گواه قرار داده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبک اسناد کودکان )تامپسون و همکاران، 1998 ( و اجتناب شناختی )سکستون و
دا گلاس، 2008 ( بود. ابتدا پیش آزمون در 2 گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش طرح واره درمانی
قرار گرفت. این جلسات به صورت گروهی و هفتگی برگزار شد. در پایان، هر 2 گروه مورد سنجش پس آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که برنامه طرح واره درمانی موجب کاهش سبک اسناد منفی و اجتناب
شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص شده است ) 001 / .)P>0
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که آموزش طرح واره درمانی یک درمان مؤثر برای کاهش
سبک اسناد منفی و اجتناب شناختی و به طور کلی بهبود سلامت روان افراد است.
 
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 251 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1402/6/18 | ویرایش نهایی: 1403/10/26 | پذیرش: 1403/7/24 | انتشار: 1403/10/26 | انتشار الکترونیک: 1403/10/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.