جلد 4، شماره 182 - ( 8-1403 )                   شماره 182 صفحات 34-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaboli K, Bardideh M R, Samani S, Khabir L. The effectiveness of the drama therapy package based on mentalization on the emotion regulation of children with attention deficit/hyperactivity disorder. J Except Educ 2024; 4 (182) : 2
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2651-fa.html
کابلی خدیجه، بردیده محمدرضا، سامانی سیامک، خبیر لیلا. اثربخشی بسته نمایش‌درمانی بر مبنای ذهنی‌سازی بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 4 (182) :25-34

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2651-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران. ، mbardideh@yahoo.com
چکیده:   (163 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی بسته نمایش درمانی بر مبنای ذهنی سازی بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال
نارسایی توجه/ بیش فعالی بود.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون  پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری
پژوهش شامل تمامی دانش آموزان سنین 9 تا 11 سال با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شهر زنجان در سال 1402 - 1401
بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود ) 15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه گواه( که از جامعه آماری به شیوه نمونه گیری هدفمند
انتخاب شده و در 2 گروه آزمایشی و گواه جایگماری شدند. برای گروه آزمایشی، بسته نمایش درمانی بر مبنای ذهنی سازی اجرا
شد درحالی که گروه گواه در فهرست انتظار باقی ماند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی کانرز
) 2007 ( و پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودک و نوجوان ) 2012 ( بود.
یافته ها: نتایج نشان داد که نمایش درمانی بر مبنای ذهنی سازی بر بهبود تنظیم هیجان در مراحل پس آزمون و پیگیری تأثیر
معنا دار داشته است ) 01 / .)P>0
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بسته نمایش درمانی بر مبنای ذهنی سازی فراهم
می کند و مشاوران و روان شناسان می توانند برای بهبود تنظیم هیجان در کودکان با نارسایی توجه/ بیش فعالی از این مداخله
استفاده نمایند.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 291 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1402/5/23 | ویرایش نهایی: 1403/9/6 | پذیرش: 1403/1/25 | انتشار: 1403/9/6 | انتشار الکترونیک: 1403/9/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.