1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، elaheaminifar@sru.ac.ir
چکیده: (342 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی اشتباهات حل مسائل کلامی ریاضی در دانش آموزان نا شنوا و کم شنوایی
می باشدکه دوره ابتدایی را به پایان رسانده اند.
روش: بدین منظور، 8 دانش آموز ناشنوا و کم شنوای دختر پایه هفتم در مصاحبه هایی با رویکرد کیفی و به شیوه مصاحبه
مبتنی برتکلیف شرکت کردند. پس از انجام مصاحبه ها، خطاهای دانش آموزان شناسایی شده و براساس چارچوب نیومن به
روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی، مورد طبقه بندی قرار گرفته و ریزکُدهای خطا ها مشخص شدند.
یافته ها: طبق یافته های پژوهش برای 2 مسئله باغچه و توپ براساس طبقه بندی چارچوب نیومن، 17 خطای خواندن
) 4/39 درصد(، 63 خطای درک ) 61 / 34 درصد(، 39 خطای تبدیل ) 42 / 21 درصد(، 50 خطای مهارت پردازش ) 47 / 27
درصد( و 22 خطای رمزگشایی ) 05 / 17 درصد( شناسایی شدند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای شرکت کننده در پژوهش حاضر قادر به استفاده از
الگوریتم های ریاضی در حل مسائل کتاب و در شرایط دنیای واقعی نبودند و نمی توانستند یک موقعیت در دنیای واقعی را به
درستی درک و آن را در دنیای ریاضی صورت بندی کنند.
پیشنهادات: پژوهشگران برای کمک به رفع خطاهای دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا در حل مسائل کلامی ریاضیات در
بخش پایانی بیان شده است. توصیه می شود که برای کمک به رفع اشتباهات این قشر خاص، کتاب های درسی مناسب سازی
شده و همچنین تغییرات اصولی در سبک تدریس و شیوه آموزش به دانش آموزان با نیاز های ویژه صورت گیرد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آسیب دیده شنوایی دریافت: 1402/4/10 | ویرایش نهایی: 1403/9/6 | پذیرش: 1402/11/4 | انتشار: 1403/9/6 | انتشار الکترونیک: 1403/9/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول