جلد 1، شماره 179 - ( 2-1403 )                   شماره 179 صفحات 20-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niazi M, Siadatian S H. Meta-analysis of the effectiveness of psychological-educational interventions on the social skills of children with autism spectrum disorder. J Except Educ 2024; 1 (179) : 1
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2621-fa.html
نیازی محسن، تمنایی فر محمدرضا، سیادتیان سیدحسین. فراتحلیل اثربخشی مداخلات روا ن‌شناختی -آموزشی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 1 (179) :9-20

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2621-fa.html


1- دانشگاه کاشان
2- دانشگاه کاشان ، h.siadatian@gmail.com
چکیده:   (417 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی- آموزشی بر مهارت های
اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم در ایران بود.
روش: این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یکپارچه کردن نتایج حاصل از پژوهش ها، میزان اندازه اثر مداخلات
روان شناختی-آموزشی بر مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم را مورد بررسی قرار داد. از بین 34 پژوهش،
15 پژوهش که دارای ملاک های ورود بودند، فراتحلیل انجام گرفت. ابزار پژوهش سیاهه ی فراتحلیل بود. پژوهش مبتنی بر
361 نمونه و 15 اندازه اثر بود.
نتایج: نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی-آموزشی بر مهارت های اجتماعی کودکان با
اختلال طیف اُتیسم 62 / d=1 بود ) 001 / p=0 (. اندازه اثر طبق جدول کوهن دارای اثر بالایی بود. همچنین پژوهش یاقوتی
و همکاران ) 1397 ( تحت عنوان طراحی، ساخت و اثربخشی برنامه پویانمایی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی
کودکان با اختلال طیف اُتیسم بالاترین اندازه اثر ) 34 / 2( را داشته است و پژوهش حیدری و همکاران ) 1392 ( تحت عنوان
اثربخشی مداخله ی مبتنی بر تحلیل کاربردی رفتار بر افزایش مهارت های اجتماعی-ارتباطی وکاهش رفتار کلیشه ای در
کودکان با اختلال طیف اُتیسم پایین ترین اندازه اثر ) 7/ 0( را داشته است.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه از مهمترین معضلات در کودکان با اختلال طیف اُتیسم، نقص در مهارت های اجتماعی
است لذا درمانگران این حیطه می توانند از مداخلاتی که اندازه اثر بیشتری را داشته است، استفاده نمایند.
 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 306 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1402/3/4 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/8/17 | انتشار: 1403/2/31 | انتشار الکترونیک: 1403/2/31

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.