جلد 4، شماره 176 - ( 8-1402 )                   شماره 176 صفحات 25-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asvadzadeh F, safarzadeh S, homaei R. The mediating role of the sense of agency in explaining the effect of attitude towards time and hope for employment on the quality of life of blind and visually impaired students. J Except Educ 2023; 4 (176) : 1
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2608-fa.html
اسودزاده فاطمه، صفرزاده سحر، همایی رضوان. نقش میانجی‌گر حس عاملیت در تبیین اثر نگرش به زمان و امید به اشتغال بر کیفیت زندگی دانش‌آموختگان کم‌بینا و نابینا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 4 (176) :9-25

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2608-fa.html


1- واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، safarzadeh1152@gmail.com
3- دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز
چکیده:   (868 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گر حس عاملیت در تبیین اثر نگرش به زمان و امید به اشتغال
بر کیفیت زندگی دانش آموختگان کم بینا و نابینا بود.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل
تمامی افراد نابینا و کم بینا بین سنین 21 تا 35 سال عضو انجمن نابینایان استان خوزستان در سال 1401 بود که دارای
تحصیلات دانشگاهی ) کاردانی تا دکتری( بودند. 233 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل
پرسش نامه کیفیت زندگی نابینایان )فورست، 2000 (، پرسش نامه نگرش به زمان )میللو و وورل، 2010 (، پرسش نامه امید به
اشتغال )قریشی راد، 1387 ( و پرسش نامه احساس عاملیت نابینایان فراهانی و همکاران ) 1396 ( بود. داده ها با استفاده از
روش های آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: ضریب مسیر غیر مستقیم بین امید به اشتغال و کیفیت زندگی ) 001 / β=0/182 ،P=0 ( مثبت و ضریب مسیر
غیر مستقیم بین نگرش منفی به زمان و کیفیت زندگی ) 001 / β=-0/159 ،P=0 ( منفی و معنا دار بود. اما ضریب مسیر
غیر مستقیم بین نگرش مثبت به زمان و کیفیت زندگی معنا دار نبود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که حس عاملیت، اثر نگرش منفی به زمان بر کیفیت زندگی دانش آموختگان کم بینا و نابینا را
به صورت منفی و اثر امید به اشتغال بر کیفیت زندگی آنان را به صورت مثبت و معنا دار میانجی گری می کند.
 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 673 kb]   (331 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده بینایی
دریافت: 1402/2/15 | ویرایش نهایی: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/6/5 | انتشار: 1402/8/28 | انتشار الکترونیک: 1402/8/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.