جلد 1، شماره 173 - ( 2-1402 )                   شماره 173 صفحات 80-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rostami S, alizadeh H, rezayi S, nikkhoo F, hemmatialamdar G. Developing a rehabilitation program based on working memory and its effectiveness on word recognition in children with hearing impairment. J Except Educ 2023; 1 (173) : 5
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2567-fa.html
رستمی صدیقه، علیزاده حمید، رضایی سعید، نیکخو فاطمه، همتی علمدار قربان. تدوین برنامه توان بخشی مبتنی بر حافظه کاری و اثربخشی آن بر بازشناسی واژه در کودکان با آسیب شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 1 (173) :69-80

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2567-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشگاه علامه طباطبایی ، hamidalizadeh1@yahoo.com
3- دانشگاه غلامه طباطبایی
چکیده:   (1173 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: دانش آموزان با آسیب شنوایی، در خواندن مشکل دارند. فرایند خواندن در این افراد از این جهت
ضعیف است که نه تنها فاقد گفتار درونی هستند، بلکه نمی توانند به طور خودکار از قواعد تطابق واج با نویسه استفاده
کنند. در این میان، یکی از عوامل تحولی دخیل در فرایند خواندن عملکرد حافظه است. هدف از این پژوهش، بررسی
اثربخشی برنامه توان بخشی مبتنی بر حافظه کاری بر بازشناسی واژه در کودکان با آسیب شنوایی است.
روش: روش این پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه به همراه پیگیری بود. جامعه آماری
پژوهش شامل تمامی کودکان 8 تا 13 سال با آسیب شنوایی )دختر و پسر ( دارای سمعک شهر شیراز در سال 1041 بود.
نمونه پژوهش بعد از غربالگری با توجه به ملاک های ورود و خروج با روش نمونه گیری در دسترس از مدرسه ابتدایی
خاقانی شهر شیراز انتخاب و در دو گروه آزمایشی ) 15 نفر ( و گواه ) 15 نفر ( به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش
شامل آزمون خواندن و نارساخوانی )نما( بود. جهت تحلیل داده ها، ازشاخص های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف
استاندارد و برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل واریانس آمیخته دو راهه ی چندمتغیری استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که برنامه توان بخشی مبتنی بر حافظه کاری موجب بهبود بازشناسی واژه در
کودکان با آسیب شنوایی شده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، برنامه توان بخشی مبتنی بر حافظه کاری برنامه مفیدی برای بهبود
بازشناسی واژه در کودکان با آسیب شنوایی است.
 
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 318 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1401/11/14 | ویرایش نهایی: 1402/3/20 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1402/3/20 | انتشار الکترونیک: 1402/3/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.