جلد 5، شماره 171 - ( 10-1401 )                   شماره 171 صفحات 78-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M. The role of joint collaboration, family perspectives and support networks for students with visual impairment. J Except Educ 2022; 5 (171) : 6
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2538-fa.html
عاشوری محمد. نقش همکاری مشترک، دیدگاه خانواده و شبکه‌های حمایتی برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 5 (171) :71-78

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2538-fa.html


دانشگاه اصفهان ، m.ashori@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (735 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: همکاری و مشارکت برای پیشرفت و موفقیت دانش آموزان با آسیب بینایی با ابعاد مختلفی است و
اهمیت خاصی دارد. همکاری مشترک نوعی توافق و فرایند کار با همدیگر برای دستیابی به یک هدف متقابل است. هر
یادگیرنده ای به شدت تحت تأثیر همان بافت اجتماعی قرار می گیرد که در آن زندگی می کند. این مطالعه با هدف بررسی
همکاری مشترک برای حمایت از خانواده های دانش آموزان با آسیب بینایی، اصول ایجاد و تسهیل همکاری مشترک،
چارچوب نظریه زیست بوم شناختی، نقش خانواده در سیستم های مختلف، حلقه های شبکه حمایت از یادگیرندگان،
دیدگاه خانواده، و مؤلفه های مراقبت و حمایت از یادگیرندگان با آسیب بینایی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی
و از نوع مروری بود. برای جمع آوری اطلاعات از مقاله ها و کتاب های موجود در پایگاه های علمی معتبر در سال 2004 تا
2022 استفاده شد.
نتیجه گیری: اصول همکاری مشترک شامل مشارکت، همکاری، ترغیب، تنوع، برنامه ریزی و ارتباط می شود. براساس
رویکرد مشارکتی، زمانی که معلمان با والدین و سایر افراد محله همکاری کنند، نیازهای دانش آموزان با آسیب بینایی
زودتر برآورده می شود و از ظرفیت شبکه های حمایتی بهره می برند. به همین دلیل، هر یک از حلقه های شبکه حمایت از
این یادگیرندگان اهمیت ویژه ای دارد. مؤلفه های مراقبت و حمایت از یادگیرندگان با آسیب بینایی براساس مدل شبکه ای
تارعنکبوت شامل نقش والدین و خانواده، نقش معلم، قوانین و سیاست ها، ارزیابی و حمایت، سیستم های حمایتی
همسالان و محلی، فعالیت های یادگیری، امکانات و منابع، ورزش، اوقات فراغت و تفریح، آموزش شغلی و انتقال، و
زمان و فضا می شود. ترکیبی از این عوامل نشان دهنده درجه ای است که هر دانش آموز با آسیب بینایی می تواند زندگی
موفقیت آمیزی داشته باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 867 kb]   (377 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آسیب دیده بینایی
دریافت: 1401/7/22 | ویرایش نهایی: 1401/11/17 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار: 1401/11/17 | انتشار الکترونیک: 1401/11/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.