جلد 4، شماره 170 - ( 8-1401 )                   شماره 170 صفحات 34-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niknam M, Ahmadpoor Samani S. The effectiveness of psychological empowerment based on individual psychological approach on psychological burden and cognitive flexibility of mothers with children with mental disabilities. J Except Educ 2022; 4 (170) :20-34
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2506-fa.html
نیکنام ماندانا، احمدپور سامانی شکوفه. اثربخشی توانمندسازی روان‌شناختی مبتنی بر رویکرد روان‌شناسی فردی بر بار روانی و انعطا ف‌پذیری شناختی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 4 (170) :20-34

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2506-fa.html


1- دانشگاه خاتم ، m.niknam@khatam.ac.ir
2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک، تهران، ایران.
چکیده:   (670 مشاهده)
چکیده
مقدمه: تولد کودک کم توان ذهنی بر جنبه های مختلف زندگی والدین تأثیر می گذارد. بار روانی و عدم انعطاف پذیری
شناختی در مادران دارای فرزند با کم توانی ذهنی مشکلات روان شناختی متعددی را ایجاد می کند. هدف از پژوهش
حاضر بررسی اثربخشی توانمندسازی روان شناختی بر بار روانی و انعطاف پذیری شناختی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی
بود.
روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی 30 مادر دارای کودک کم توان ذهنی از مجتمع آموزشی توا ن بخشی توان خواهان
آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران در سال 1399 ، به صورت دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی ) 15 نفر ( و گواه
) 15 نفر ( تقسیم شدند. برای گروه آزمایشی 8 جلسه آموزش توانمندسازی روان شناختی مبتنی بر رویکرد روان شناسی فردی
به مدت 8 هفته برگزار شد و گروه گواه در طول این مدت هیچ گونه مداخله روان شناختی دریافت نکرد. شرکت کنندگان
توسط مقیاس بار روانی پای و کاپور و انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال سنجیده شدند.
یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایشی و گواه در بار روانی و
انعطاف پذیری شناختی مادران در مرحله پس آزمون وجود داشت. یافته ها نشان داد که آموزش توانمندسازی روان شناختی
بر کاهش بار روانی و ارتقاء انعطاف پذیری شناختی مادران دارای کودک کم توان ذهنی تأثیر مثبت دارد ) 05 / .)P>0
نتیجه گیری: براساس شواهد پژوهش حاضر می توان از این مداخله به منظور کاهش فشار روانی و ارتقاء انعطاف پذیری
شناختی مادران دارای کودک کم توان ذهنی استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 326 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1401/5/11 | ویرایش نهایی: 1401/11/4 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/11/4 | انتشار الکترونیک: 1401/11/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.