جلد 4، شماره 132 - ( تیر 1394 )                   شماره 132 صفحات 12-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gorji R, keshavarzi arshadi F, hatami M, dehghan A, vahabi R. A Study of the Relationship between Parenting Styles and Risky Behavior in Deaf Students. J Except Educ 2015; 4 (132) :5-12
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-249-fa.html
گرجی رضا، کشاورزی ارشدی فرناز، حاتمی مریم، دهقان اعظم، وهابی رقیه. رابطه بین شیوه‌های فرزندپروری والدین و رفتارهای پرمخاطره دانش آموزان آسیب دیده شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 4 (132) :5-12

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-249-fa.html


1- آموزش و پرورش ، gorjire@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد
3- آموزش و پرورش
چکیده:   (7101 مشاهده)

زمینه: یکی از عواملی که در گرایش فرزندان به سمت رفتارهای پرمخاطره می‌تواند تاثیرگذار باشد، نوع و روش تربیت فرزند توسط والدین است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه میان شیوه‌های فرزندپروری والدین دارای فرزند آسیب دیده شنوایی با رفتارهای پرمخاطره دانش‌آموزان بود. روش: از جامعه 83 نفری که در سال تحصیلی92-91 در مدارس ویژه ناشنوایان در شهر کرج مشغول به تحصیل بودند، 80 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه سبک فرزند‌پروری بامریند برای والدین و مقیاس خطر‌پذیری نوجوانان ایرانی برای دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار استنباطی مانند تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان گرایش به رفتار پرمخاطره در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.05) و همچنین رابطه‌ای میان سبک فرزند‌پروری والدین و گرایش به رفتارهای پرمخاطره در دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی وجود ندارد (p>0.05). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش و پرورش به سبب ارتباط مستمر با دانش‌آموزان ناشنوا و والدین‌شان می‌تواند در دو حیطه‌ تعامل مشاوران با دانش‌آموزان برای آگاهی بخشی از رفتارهای پرمخاطره و برگزاری جلسات آموزش خانواده بر والدین اثربخش باشد.

متن کامل [PDF 249 kb]   (4090 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/12/4 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1393/7/9 | انتشار: 1394/8/6 | انتشار الکترونیک: 1394/8/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.