Hamidi F, Elhami H, Valizade R. Explain the lived experiences of educators of learning disorder
centers from the challenges of changing face-to-face education
to virtual education during the outbreak of coronavirus. J Except Educ 2022; 2 (168) :37-48
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2439-fa.html
حمیدی فریده، الهامی حدیثه، ولی زاده رضا. تبیین تجارب زیسته مربیان مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری
از چالش های تغییر آموزش حضوری به آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 2 (168) :37-48
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2439-fa.html
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، hamidi.f@gmail.com
چکیده: (1201 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب زیسته مربیان مرا کز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری
از چالش های تغییر آموزش حضوری به آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا بود.
روش: این پژوهش جزء پژوهش های کیفی و از نوع پدیدارشناسی است که براساس الگوی هفت مرحله ای کلایزی
انجام گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش مربیان شاغل در مرا کز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری شهر
تهران در سال تحصیلی 1401 - 1400 بودند. ابزار این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای انتخاب آزمودنی ها از
نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری استفاده شد و در پایان، 15 مربی در گروه مشارکت کنندگان قرارگرفتند.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت. پس از استخراج و دسته بندی موضوعی،
دو مضمون فرا گیر 1( چالش های غیرسازنده مشتمل بر مضامین سازمان دهنده شامل: تجهیزات و زیرساخت های فضای
مجازی، ارتباط متقابل مربی با شا گرد و والدین، عدم همکاری و نظارت دقیق، در دسترس نبودن تولید محتوای شناختی،
اهمال کاری والدین و دانش آموزان و 2( چالش های سازنده مشتمل بر مضامین سازمان دهنده شامل: فرصت های
آموزشی، ایجاد فرصت یادگیری، اهمیت و کاهش هزینه ها شناسایی شدند. اعتبار داده ها با استفاده از فنون تأییدپذیری
از طریق خودبازبینی پژوهشگران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمع آوری اطلاعات و همسوسازی پژوهش های
مرتبط تعیین شد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، ضرورت پذیرش آموزش مجازی با تمامی محاسن مربوط به آن و حذف نقاط
ضعف و مشکلات آن در دنیای امروزه امری انکارناپذیر است که مسئولان آموزش و پرورش باید توجه ویژه ای به آن
داشته باشند.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1400/11/15 | ویرایش نهایی: 1401/5/19 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/5/19 | انتشار الکترونیک: 1401/5/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول