جلد 5، شماره 118 - ( 5-1392 )                   شماره 118 صفحات 13-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaeenezhad J, Faramarzi S, Abedy A. The Effects of a period of regular Exercise Activities on the Self-Esteem of Educable mentally-retarded students. J Except Educ 2013; 5 (118) :5-13
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-24-fa.html
آقایی نژاد جان بابا، فرامرزی سالار، عابدی احمد. تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر عزت نفس دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 5 (118) :5-13

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-24-fa.html


1- مدیر آموزشگاه استثنایی باغچه بان (2) لردگان
2- استادیار دانشکده روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (14288 مشاهده)
هدف کلی پژوهش، مطالعه و بررسی تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر عزت نفس دانش‌آموزان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر 9تا15 سال شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1390 – 1389 بوده است. بدین منظور از بین 121 نفر دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر، تعداد 28 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش( 7 نفر پسر و 7 نفر دختر) و کنترل ( 7 نفر پسر و 7 نفر دختر) به صورت تصادفی گمارده شدند. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، به عنوان پیش‌آزمون بر روی دو گروه اجرا شد. سپس فعالیت منظم ورزشی به عنوان برنامه مداخله ای به مدت دو ماه و هر هفته 3 جلسه (45 دقیقه ای) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام دوره مداخله، آزمون عزت نفس روزنبرگ بار دیگر بر روی دو گروه اجراشد. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس با بهره گیری از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان عزت نفس تفاوت معنادار آماری (001/0>p) وجود دارد که نشان می دهد، اجرای یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 374 kb]   (3080 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/6/18 | ویرایش نهایی: 1393/9/25 | پذیرش: 1392/6/31 | انتشار: 1392/6/31 | انتشار الکترونیک: 1392/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.