جلد 6، شماره 166 - ( 12-1400 )                   شماره 166 صفحات 58-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

movallail G, sadegh akmal Z, Sajedi F, qaed amini Q. The effect of an early social-emotional intervention on the social development of 0-3 years old children with hearing loss. J Except Educ. 2022; 6 (166) :49-58
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2355-fa.html
موللی گیتا، صادق اکمل زهرا، ساجدی فیروزه، قائد امینی هارونی غلامرضا. تاثیر مداخله زود هنگام هیجانی – اجتماعی بر رشد اجتماعی کودکان کم شنوای پایین تر از 3 سال. تعلیم و تربیت استثنایی. 1400; 6 (166) :58-49

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2355-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، drgmovallali@gmail.com
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (155 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان کم شنوا به دلیل محدودیت های ارتباطی بیش از همتایان شنوای خود در مهارت های اجتماعی
دچار شکست می شوند که این امر، به نوبه خود می تواند مهارت های اجتماعی کودک را در آینده به شدت متأثر کند. با نظر
به اهمیت این موضوع و نیاز به چنین برنامه هایی در مداخلات زود هنگام این کودکان، هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر
برنامه مداخله زود هنگام هیجانی-اجتماعی بر رشد اجتماعی کودکان دچار کم شنوای پایین تر از 3 سال بود.
مواد و روش ها: در این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه کنترل، 16 کودک کم شنوا از
مرکز گفتار درمانی آترا کرج به روش هدفمند و با در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده
پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند بود. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس و در نسخه 20 نرم افزار SPSS
تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، برنامه مداخله هیجانی- اجتماعی اثر معناداری بر رشد اجتماعی کودکان
کم شنوا داشت ) 0001 / p >0 ( و موجب ارتقای وضعیت رشد اجتماعی کودکان در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل شد.
نتیجه گیری: به نظر می رسد مداخله زود هنگام هیجانی-اجتماعی می تواند موجب بهبود رشد اجتماعی این کودکان
شود. با توجه به اهمیت نقش مهارت های اجتماعی در زندگی، توصیه می شود در بسته ی مداخله های زودهنگام این
کودکان، برنامه هایی با هدف بهبود وضعیت هیجانی-اجتماعی آنان گنجانده شود.
 
متن کامل [PDF 280 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1400/3/22 | ویرایش نهایی: 1401/1/30 | پذیرش: 1400/11/3 | انتشار: 1401/1/29 | انتشار الکترونیک: 1401/1/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.