Firouzi R, Hossein Nezhad A, Zarastvand A. The relationship between family emotional climate and cognitive
emotion regulation with symptoms of attention deficit / hyperactivity
disorder in students. J Except Educ 2022; 2 (168) :57-68
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2266-fa.html
1- آموزش و پرورش استثنایی ، firouzi.ra@gmail.com
2- دانشگاه فرهنگیان، رشت، گیلان
3- دانشکده مدیریت و روانشناسی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی بصیر کوثر آبیک، قزوین
چکیده: (1452 مشاهده)
زمینه و هدف: شرایط تنش آور در محیط خانواده و نارسایی در تنظیم شناختی هیجان می تواند در ایجاد اختلال
نارسایی توجه/بیش فعالی در نوجوانان نقش داشته باشد. بنابراین توجه به این موارد می تواند از بروز اختلالاتی همچون
اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی پیشگیری کند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی جو عاطفی خانواده و تنظیم شناختی
هیجان با نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم
شهر آمل در سال تحصیلی 99 - 98 بود. حجم نمونه، 200 نفر درنظر گرفته شد که از طریق روش نمونه گیری تصادفی
انتخاب شدند. داده های پژوهش به وسیله ی مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده )هیل برن، 1964 (، پرسشنامه تنظیم
شناختی هیجان ) گارنفسکی، کریج و اسپینهوون، 2001 ( و مقیاس خودسنجی اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی
بزرگسالان جمع آوری شدند. داده های جمع آوری شده به وسیله ی آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و
تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین جو عاطفی خانواده و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان با نشانه های
نارسایی توجه/بیش فعالی رابطه منفی و معنادار و بین راهبردهای منفی تنظیم هیجان با نشانه های اختلال نارسایی توجه/
بیش فعالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ) 05 / .)P>0
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان دریافت که جو عاطفی خانواده و تنظیم شناختی هیجان در
بروز نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی نقش دارد. بنابراین، می توان در درمان کودکان و نوجوانان با اختلال
نارسایی توجه/بیش فعالی به فضا و جو عاطفی خانواده توجه نمود و مورد مداخله قرار گیرد. همچنین درمانگران، آموزش
راهبردهای تنظیم شناختی را در درمان این کودکان، مدنظر قرار دهند.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اختلالات رفتاري دریافت: 1399/10/23 | ویرایش نهایی: 1401/5/19 | پذیرش: 1401/3/28 | انتشار: 1401/5/1 | انتشار الکترونیک: 1401/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول