جلد 3، شماره 163 - ( 6-1400 )                   شماره 163 صفحات 78-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ASILIAN A, - momeni mahmouei H, AJAM A A. Supplementary Curriculum Model for Students with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (AD/HD) with Emphasis on the Brain. J Except Educ 2021; 3 (163) :61-78
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2241-fa.html
اصیلیان اشرف، مومنی مهموئی حسین، عجم علی اکبر. الگوی برنامه درسی مکمل ویژه دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با تأکید بر مغز. تعلیم و تربیت استثنایی. 1400; 3 (163) :61-78

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2241-fa.html


1- دانشگاه ازاد تربت حیدریه
2- دانشگاه ازاد تربت حیدریه ، momenimahmouei@yahoo.com
چکیده:   (3248 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مکمل سازگار با مغز کودکان و دانش آموزان
با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود.
روش: پژوهش آمیخته، از نوع ا کتشافی است. بخش کیفی از تحلیل اسنادی و محتوای کیفی و بخش کمی از روش
پژوهش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری کیفی، اسناد، پایگاه های اطلاعاتی، خبرگان برنامه ریزی درسی، روان شناسی،
علوم مغز و کمی، کارشناسان آموزش، مشاوره و معلمان مقطع ابتدایی مشهد بودند که با نمونه گیری هدفمند و خوشه ای
چند مرحله ای انتخاب شدند. برای اعتباربخشی الگو از پرسشنامه ی محقق ساخته و مصاحبه ی نیمه ساختاریافته که با
17 مصاحبه به اشباع رسید، استفاده شد. روایی و پایایی داده ها با بررسی اعضا، روایی محتوایی و آلفای کرانباخ تأیید
شد. اعتبارپذیری داده های مصاحبه ها با راهبرد کنترل با داده های اسناد علمی معتبر انجام گرفت و ویژگی های عناصر و
مؤلفه های برنامه درسی موردنظر شناسایی شد.
یافته ها: در اعتبارسنجی الگو، توافق متخصصان، 93 / 79 درصد برآورد شد. سطح معناداری بیشتر از 05 / 0 در نظر گرفته
شد. بنابراین، ویژگی ها و نیازهای مغزی این دانش آموزان در اولویت برنامه درسی مکمل قرار می گیرد، محدودیت های زمانی
حذف، حجم واحدهای درسی، تکالیف و ارزیابی ها کاسته و روش های آموزشی که فعالیت و تعامل بیشتری می خواهند، در
قالب هایی متنوع و جذاب ارائه شوند.
نتیجه گیری: برای کاهش مشکلات دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، توجه به نقش عناصر برنامه
درسی مکمل مبتنی بر مغز الزامی است. بر اساس نتایج سازمان دهی اهداف و محتوا برای دانش آموزان مورد نظر دستخوش
تغییراتی خواهد شد، تأ کید بیشتری بر برخی از اهداف صورت گیرد و بر محتوای مهارت آموزی، تکالیف و ارزیابی ها در
قالب هایی جذاب و متنوع مانند نرم افزارها تأ کید شود.
 
متن کامل [PDF 362 kb]   (858 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1399/9/9 | ویرایش نهایی: 1400/9/6 | پذیرش: 1400/6/2 | انتشار: 1400/6/5 | انتشار الکترونیک: 1400/6/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.