جلد 3، شماره 163 - ( 6-1400 )                   شماره 163 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtarnezhad S, Zeinali A. The Role of Emotional Empathy, Family Relationship and Communication Skills of Parents in Social Adjustment of Blinds. J Except Educ. 2021; 3 (163)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2199-fa.html
مختارنژاد سارا، زینالی علی. نقش همدلی عاطفی، ارتباط خانوادگی و مهارت‌های ارتباطی والدین در سازگاری اجتماعی نابینایان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1400; 3 (163)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2199-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، cognition20@yahoo.com
چکیده:   (1800 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش همدلی عاطفی، ارتباط خانوادگی و مهارت‌های ارتباطی والدین در سازگاری اجتماعی نابینایان بود. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود.
روش بررسی: جامعه پژوهش همه افراد نابینای عضو انجمن نابینایان شهرستان ارومیه در سال 1397 به تعداد 257 نفر بودند که همه آنها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های همدلی عاطفی (دویس، 1983)، ارتباط خانوادگی (کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002)، مهارت‌های ارتباطی (بارتون، 1990) و سازگاری اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) بود. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد با افزایش نمره همدلی عاطفی، الگوهای ارتباط گفت‌وشنود و همنوایی و مهارت‌های ارتباطی بازخورد، شنود و کلامی، نمره سازگاری اجتماعی نابینایان به طور معناداری کاهش می‌یابد. با توجه به اینکه در پرسشنامه سازگاری اجتماعی نمره بالاتر به معنای سازگاری پایین‌تر است، پس با افزایش همدلی عاطفی، الگوهای ارتباط گفت‌وشنود و همنوایی و مهارت‌های ارتباطی بازخورد، شنود و کلامی میزان سازگاری اجتماعی نابینایان افزایش می‌یابد. همچنین همدلی عاطفی، ارتباط خانوادگی و مهارت‌های ارتباطی والدین به‌طورمعناداری توانستند 5/40 درصد از تغییرات سازگاری اجتماعی نابینایان را پیش‌بینی کردند (05/0>P).
نتیجه گیری: برای بهبود سازگاری اجتماعی نابینایان می‌توان میزان همدلی عاطفی، ارتباط خانوادگی و مهارت‌های ارتباطی والدین را از طریق کارگاه‌های آموزشی ارتقا بخشید.
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده بینایی
دریافت: 1399/4/24 | پذیرش: 1400/5/11 | انتشار: 1400/5/11 | انتشار الکترونیک: 1400/5/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.